BRATISLAVA- K najväčším hrozbám budúcnosti ľudstva patrí nepochybne celosvetová pandémia. Vedci prišli s unikátnym systémom, ktorý by mal so slušnou presnosťou predpovedať, akým smerom a ako rýchlo sa bude zákerná choroba šíriť. Použitím tejto teórie by tak bolo možné šírenie smrtiaceho vírusu zastaviť alebo aspoň spomaliť.
Každý rok sa menia modely toho, ako sa môže pandémia šíriť. V minulosti museli brať vedci do úvahy vzdialenosť, ktorú ľudia môžu bežne peši, či na koni prejsť. V súčasnosti je to iné. Potenciálne šírenie smrteľnej choroby by záviselo od vzdušnej osi, konkrétne od lietadiel.
Hrozba v podobe pandémie by sa dnes šírila na základe leteckých tratí. Najhoršie by na tom boli mestá, kde sú letecké uzly. V Európe by to bol napr. Londýn, Paríž či Madrid.
Pri tomto zostavovaní modelu šírenia pandémie využil tím vedený teoretickým fyzikom Dirkom Brockmannom poznatky zo šírenia vírusových ochorení SARS (2003) a H1N1 (2009).
Neplatné staré metódy
Ako informuje portál novinky.cz, nová metóda spolieha na model „efektívnej vzdialenosti“. Ide o to, že choroba v súčasnosti putuje rýchlejšie medzi letiskami v rôznych krajinách, ako medzi mestami a dedinami v jednom štáte.
„V modernom svete, ktorý je natoľko prepojený, sú pôvodné modely, zohľadňujúce tradičnú geografickú vzdialenosť, úplne nezmyselné a neplatné,“ povedal Brockmann. So svojimi kolegami pracoval na výskume, pri ktorom vytváral fiktívne modely pandémie. Zaoberali sa rýchlosťou a smerom jej šírenia.
Vytvorili modely a vizualizácie šírenia hrozby v rôznych mestách, vrátane Chicaga, Mexico City, Londýna či Atlanty, ktorých letiská sú najvyťaženejšie na svete.
Na druhej strane však štúdia ukazuje ako náročné by bolo prepuknutie ničivej pandémie zastaviť.
Z Atlanty až do Austrálie
Ak by sa smrtiaci vírus začal šíriť z Atlanty, najhoršie by dopadlo východné pobrežie USA. Potom by sa dostal na západné pobrežie a do Strednej Ameriky. Odtiaľ by sa preniesol do Európy a neskôr do Afriky a Ázie. Nakoniec by dorazil do Austrálie.
Tento model by mohol pomôcť vtedy, ak by nešťastná situácia nedajbože nastala. Na základe tejto teórie by totiž bolo možné rozhodnúť, aké letecké dopravné tepny by mali byť prerušené, aby sa šírenie nákazy zastavilo alebo aspoň spomalilo.