BRATISLAVA - Dnes presne pred 151 rokmi sa narodil významný francúzsky hudobný skladateľ Claude Debussy. Preslávili ho najmä orchestrálne skladby, klavírna a komorná hudba. Výročie si pripomína aj Google.
Claude Achille Debussy sa narodil v meste St. Germain-en-Laye vo veľmi chudobnej rodine. Jeho teta ho neskôr prihlásila na klavír. Jeho talent si všimla pianistka Mauté de Fleurville (Chopinova žiačka). Debussy sa rýchlo zdokonaľoval a ako desaťročný nastúpil na parížske konzervatórium. Štúdium bolo poznačené konfliktami medzi konzervatívnymi profesormi a už vtedy osobito zmýšľajúceho študenta.
Po skončení štúdia odišiel do Švajčiarska učiť hru na klavír deti Nadeždy von Meck, slávnej mecenášky Čajkovského. O rok neskôr si to namieril do Ruska a potom do Ríma. Tam za svoju kantátu Márnotratný syn získal štipendium na študijný pobyt vo Vile Medici v Ríme. V talianskej metropole však nebol šťastný, a tak sa vrátil do Paríža. Tu získal kontakty so slávnejšími kolegami a postupne sa aj z neho stal uznávaný skladateľ.
V roku 1909 Debussy ochorel na rakovinu hrubého čreva. Lekári mu spravili vývod a ostal pripútaný na lôžko. Nepridávalo mu ani to, že vo svete práve prebiehala prvá svetová vojna. Zomrel 25. marca 1918. Kvôli nepriaznivým spoločenským udalostiam a nemeckému bombardovaniu Paríža mu nebol vystrojený štátný pohreb. Je pochovaný na cintoríne Cimetiere de Passy spolu s manželkou a dcérou, ktorá zomrela len rok po ňom.
Debussy sa do dejín zapísal ako hudobný impresionista, hoci toto pomenovanie sám odmietal. Bol to hudobný revolucionár a jeho význam pre vývoj hudby je epochálny. Faunovo popoludnie je považované za medzníkové dielo, ktoré predeľuje hudbu 19. a 20. storočia. Skladateľ uznával len veľmi málo z diela predchádzajúcich generácií. Beethoven ho nudil Brahms preňho neznamenal vôbec nič. Inšpiráciu čerpal hlavne v predbarokovej a orientálnej hudbe. Taktiež tvrdil, že francúzska hudba sa musí odvrátiť od Wagnera a nájsť si vlastnú cestu. Jedným z mála skladateľov, ktorý ho inšpiroval, bol Musorgskij.
Claude bol inovátorom vo viacerých oblastiach hudobnej tvorby. Pracoval s harmóniou tak odvážne, ako nikto predtým, uvoľnil zaužívané harmonické väzby, často používal kvartové a alterované akordy. Ozajstnú revolúciu spôsobil v tradičnej orchestrácií. Sláčiky zbavil dominantného postavenia, využíval viac dychové nástroje a vynikajúco pracoval s hlbokými tónmi fláut. Harfa v jeho kompozíciách predstavuje jeden z najvýznamnejších nástrojov.
Debussy významne ovplyvnil aj vývoj klavírnej hry a štýlu. Chcel zbaviť klavír perkusívneho zvuku, k čomu sa dopracoval pomocou nového používania klavírnych pedálov. Nezanechal ani jednu symfóniu alebo koncert klasickej stavby. Jeho diela väčšinou nesú konkrétny názov, ktorý označuje, čím boli inšpirované. Neuznával formu a ustálenú štruktúru hudobného diela. Každé Debussyho dielo má formu, ktorá je mu ušitá na mieru. Informácie pochádzajú z webovej stránky wikipedia.org.