Príbeh, ktorý žiaľ nie je jedinečný. Tridsaťdvaročný Jano Šváb sa stal otcom už ako 17-ročný. Strednú školu nedokončil, a tak už ako mladý chlapec musel začať pracovať. Najprv na stavbách, neskôr sa zamestnal ako čašník. Nedávno však o prácu prišiel a ešte predtým sa stihol zadĺžiť
„Požičal som si tak, ako mnohí ďalší, peniaze od nebankovej spoločnosti. No nevedel som splácať ani úroky, nie to ešte požičanú sumu. Založil som aj matkin dom, o ktorý sme skoro prišli. Našťastie sme dlh vyplatili z jej úspor a neskončili sme na ulici,“ hovorí nešťastný Ján Šváb, ktorý vinu nevidí v sebe.
Prieskumy potvrdzujú, že podobne ako Ján sú na tom mnohí Slováci. Finančne negramotní ľudia sú všade okolo nás. Neznalosť základných finančných produktov spôsobuje mnohým ľuďom starosti. Zlepšiť túto situáciu aspoň sčasti sa už roky snaží Nadácia Slovenskej sporiteľne. Jej najnovším on-line projektom je Cvičná banka, 2, ktorá je voľne prístupná na http://www.nadaciaslsp.sk/cvicna-banka/skolenie/. Cvičná banka 2 vysvetľuje výhody a nevýhody rôznych bankových produktov a ich vhodnosť pre rôzne segmenty klientov.
V úvodnej časti Cvičnej banky 2 je na praktickom príklade slovenskej rodiny vysvetlené, ktorý bankový produkt je kedy vhodné využiť. V druhej časti si účastníci e-learningu môžu vyskúšať prácu bankára. Do pobočky postupne prichádzajú klienti s rôznymi požiadavkami, ktorým musia, aj na základe poznatkov z prvej časti, správne poradiť. Tretia časť je len bonusová, v nej si ľudia môžu vyskúšať platby cez internetbanking.
Cvičnú banku 2 už úspešne absolvovalo aj vyše 2 600 žiakov zo 71 stredných škôl na Slovensku. Jednou z nich je aj Cirkevná spojená škola vo Vranove nad Topľou. „Takéto projekty majú mimoriadny prínos aj pre mňa, ale predovšetkým pre žiakov. Veľmi oceňujem tento spôsob získavania vedomostí,“ dodáva Ing. Berka Jedináková, učiteľka ekonomických predmetov na tejto cirkevnej škole.
Jano Šváb, fiktívna postava z tohto článku, je jednou z ústredných postáv Cvičnej banky 2. Na jeho príklade majú mladí ľudia možnosť pochopiť, že zdanlivo jednoduchá cesta k peniazom, nemusí byť tá správna. Rovnako aj to, že vhodným výberom bankových produktov môžu ľudia vďaka bankám profitovať.
-reklamná správa-