BRATISLAVA - Po reklamnej kampani, ktorá ukazovala ako ženy podceňujú svoj vlastný výzor, prichádza studená sprcha. Je ňou vedecký výskum, ktorý potvrdil presný opak. Ľudia majú vo všeobecnosti sklon nadhodnocovať svoju príťažlivosť.
Pamätáte si reklamnú kampaň kozmetickej spoločnosti Dove? Tú, v ktorej mali ženy samé seba opísať policajnému kresličovi, ktorý na základe ich vlastného popisu zostavoval identikity. Ten istý forenzný kreslič predtým nakreslil tie isté dámy, ale podľa opisu muža, ktorý sa s nimi nedávno zoznámil. Pointa - ženy samé seba vnímajú horšie ako ich okolie. Identikity zostavené podľa opisu muža dopadli lepšie ako tie, ktoré kreslič zostavoval podľa opisu samotných žien.
Všetko to vyzeralo veľmi pekne a citlivo, kým sa do kampane nepustili vedci, konkrétne americký časopis Scientific American. Najstarší populárno-vedecký magazín v USA píše o psychologickom výskume, ktorý potvrdil, že pravda je presne opačná. Ľudia majú sklony vnímať seba samých ako príťažlivejších, než v skutočnosti sú. Ako sa na to dá prísť?
Scientific American sa odvoláva na výskum dvoch vedcov, Nicholasa Epleyho z Chcagskej univerzity a Erin Whitchurchovej z Virginskej univerzity. "Vedci získali fotografie účastníkov prieskumu a pomocou počítača vyrobili ich atraktívnejšie a menej atraktívne varianty," píše magazín. Takto upravené obrázky spolu s originálmi potom ukázali účastníkom výskumu. Položili im jedinú otázku, aby určili, ktorý z obrázkov neprešiel počítačovou úpravou. Väčšina z nich si vybrala obrázok, na ktorom boli vďaka počítaču príťažlivejší. Určila ho ako "ten neupravený".
"Ľudia prirodzene ľahšie rozoznávajú predmety, ktoré zodpovedajú ich predstavám. Takže ak ľudia skutočne veria, že atraktívnejší obraz ich presnejšie vystihuje, mali by ho spoznať rýchlejšie. A presne to výskumníci zistili," komentuje výsledky Scientific American.
Zaujímavé je, že keď mali účastníci výskumu vybrať neupravený portrét iného človeka, väčšinou správne určili neupravený obrázok.
Časopis dodáva, že podobne ako výzor, ľudia majú sklon prikrášľovať si očakávania aj o svojom vlastnom správaní. Pri cudzích ľuďoch však opäť máme presnejšie odhady. "Väčšina ľudí je o sebe presvedčená, že sú nadpriemerní, čo je štatistický nezmysel. Napríklad, 93 percent vodičov si o sebe myslí, že sú nadpriemerne zruční.