Postavenie ženy v spoločnosti a jej úloha sa v súčasnosti radikálne mení. Už dávno sa žena nestará len o rodinu, práve naopak, má úplne iné postavenie než pred niekoľkými desiatkami rokov.
Akú úlohu bude žena plniť v budúcnosti? Podľa Alvina Tofflera, jedného z desiatich najvplyvnejších futurológov všetkých čias, budúcnosť prinesie viaceré významné zmeny. Jeho prognóza o ženách tvrdí, že v najbližších štyridsiatych rokoch budú mať také silné práva a postavenie, vrátane toho, že budú čoraz viac na najvyšších pozíciách. Tofflerova spolupracovníčka Deborah Westphalová uviedla, že „žiadna spoločnosť nemôže byť úspešná, keď sa na rozhodovacích procesov zúčastňuje iba polovica populácie.“ Vzájomná spolupráca žien a mužov vo všetkých oblastiach spoločenského života je nevyhnutná.
Toffler zároveň tvrdí, že ľudia budú postupne zahltení informáciami, podľa ktorých budú robiť závažné rozhodnutia a radí: „príprava je najlepšia obrana pre budúcnosť“. Zlepšovať podmienky a vzťahy v spoločnosti, v ktorej žijeme by sme mali spoločne. Väčšinou ženy si uvedomujú, aké dôležité je, aby sa začalo o tejto téme nielen hovoriť, ale aj hľadať konkrétne riešenia ako ženy viac zapojiť do procesu rozhodovania. Ženy prinášajú iný pohľad, úplne odlišný od mužského. Oba pohľady sú pre spoločnosť potrebné. Mýtus o tom, že žena môže riadiť „len kompletný chod domácnosti a celej rodiny“ je už dávno prekonaný.
Ženy predstavujú nevyužitý potenciál. Pomáhajú firmám získať konkurenčnú výhodu, ktorá spočíva v lepšom porozumení svojim zákazníkom. Podľa zistení McKinsey&Company v rámci globálnej iniciatívy Women Matter je rodová diverzita jedno z možných opatrení na zvýšenie výkonnosti ekonomiky ako celku i jednotlivých spoločností. Čím môže žena prispieť k ekonomickej úspešnosti podniku? Podľa prieskumu spoločnosti McKinsey&Company ženy častejšie než muži vykazujú určité štýly riadenia, napr. dôraz na rozvoj zamestnancov, dôraz na očakávania a odmeny, inšpiratívne vedenie a participačné rozhodovanie. Muži viac uplatňujú dôraz na kontrolu, nápravné opatrenia a individualistické rozhodovanie.
Ženy majú väčšiu kúpnu silu než muži. Napr. ženy v Českej republike každý týždeň rozhodnú o nákupoch v objeme 9 miliárd Kč vyšším než muži, v západnej Európe a v USA je tento rozdiel ešte výraznejší. Trendy zo zahraničia ukazujú, že ženy majú stále väčšie slovo v odvetviach, kde nákupné rozhodnutia robia tradične muži, napr. v oblasti bankovníctva a elektroniky. Podľa Avivah Wittenberg-Cox, CEO vedúcej konzultačnej spoločnosti 20-First až 80% nákupných rozhodnutí o zdravotnej starostlivosti v Anglicku robia ženy a 75% liekov nakupujú ženy. V USA robia ženy 83% všetkých nákupných rozhodnutí zahŕňajúc 94% nákupných rozhodnutí o nábytku do domu a 91% o nových domovoch, 60% nákupných rozhodnutí o nových autách, 89% o nových bankových účtoch a 80% o zdravotnej starostlivosti.
Svet sa nachádza v chaose, ktorý nevieme odstrániť a stále hľadáme riešenia. Ak ženy naozaj môžu prispieť k vyšším firemným ziskom a ich konkurencieschopnosti, vedia sa spolupodieľať na strategických rozhodnutiach a podporiť hospodársky rast, svitá nám na lepšie časy.
Týmto témam sa budeme podrobne venovať na podujatí, ktoré organizuje nezisková organizácia Srdce Slovenska pod názvom „Firma 21. storočia – Prínos ženského potenciálu v biznise“, ktoré sa uskutoční 22. mája 2013 v hoteli Double Tree by Hilton v Bratislave. Na fóre vystúpia Renáta Zmajkovičová, podpredsedníčka parlamentu, Jozef Burian, štátny tajomník MPSVaR SR, Katarína Nevedalová, europoslankyňa, Elena Kohútiková, zástupkyňa GR, VÚB, a.s., Ivana Molnárová, riaditeľka Profesia, spol. s.r.o., Václav Mika, riaditeľ RTVS, Róbert Šimončič, riaditeľ SARIO, Sylvia Jeleníková a Goran Koraljija, Site leaders DELL Slovensko, Radka Dohnalová, Female leadership and diversity expert a ďalší.
Autor: Miriam Letašiová, www.srdce-slovenska.sk
-Reklamná správa-