Corner board shop, obchod, servis, požičovňa a škola lyžovania, snowboardingu, windsurfingu, kitingu a SUP, vám ako jediný v Bratislave ponúka servis lyží a snowboardov s dovozom a odvozom priamo k vám domov.
Snowboardový a lyžiarsky výstroj je potrebné udržiavať v takom stave, aby bol plne funkčný v každej situácii. Ani tie najdrahšie a najkvalitnejšie lyže, alebo snowboard vám neprinesú očakávaný efekt, ak nie sú pripravené na jazdu.
Najdôležitejšími servisnými úkonmi sú brúsenie hrán, voskovanie a zalievanie poškodenej sklznice.
V tomto článku odpovieme na otázku prečo a ako. V popise úpravy sklznice a hrán ponúkame spôsoby použiteľné doma alebo priamo na zjazdovke. Možnosti profesionálneho servisu s využitím brúsneho stroja sú samozrejme omnoho väčšie a niektoré opravy bez použitia stroja sú len silnou improvizáciou s chabým výsledkom.
Prečo voskovanie?
Sklznica má mikroskopickú štruktúru, ktorá je schopná absorbovať isté množstvo vosku. Vosk v sklznici má úlohu znižovať trenie medzi sklznicou a snehovou podložkou, ale tiež predchádza zvetrávaniu sklznice a jej znehodnoteniu. Preto je nutné lyže alebo dosku voskovať aj po ukončení sezóny, aby sklznicu chránil vosk pred vplyvom tepla a vlhka. Mnohí jazdci zanedbávajú voskovanie sklznice s tým, že nemajú radi rýchlu jazdu. Navoskované lyže alebo doska sú rýchlejšie, ale správnou technikou ich jazdec dokáže ovládať omnoho účinnejšie ako nevoskované, jeho pohyb je plynulejší a nácvik nových techník jednoduchší.
Výber vosku je pomerne komplikovaná záležitosť najmä pre pretekára. Rekreačným lyžiarom/snowboardistom stačí výber zo základnej ponuky voskov pre tri teplotné pásma – veľmi nízka teplota /cca -8 °C a menej/, priemerná zimná teplota /cca -2 °C až -8 °C/, vysoká teplota /-1 °C a viac/. V najhoršom prípade stačí aj univerzálny vosk.
Voskovanie priamo na svahu
„Núdzový“ spôsob, ktorý môžeme využiť aj priamo na svahu, je voskovanie za studena, ktorým však nedokážeme dostať vosk do mikroskopických pórov sklznice. Preto je toto voskovanie účinné len na krátky čas. Na voskovanie na svahu potrebujeme kocku vhodného vosku /najčastejšie univerzálny červený vosk do teploty -5 C°/ a poprípade korok. Na sklznicu nanášame vosk trením od hrany k hrane do tvaru X. Potom vosk teplou dlaňou, alebo korkom rozotrieme do sklznice.
Voskovanie v profi servise
Voskovanie v servise znamená, že vám lyže alebo dosku očistia od starého vosku a nečistôt, následne pomocou špeciálnej žehličky nanesú a zažehlia vosk do sklznice, tým sa dokonale napustia póry sklznice voskom. Nadbytočná vrstva vosku sa odstráni a celá sklznica sa niekoľkými krokmi vyleští. Výhody takéhoto voskovania sú v podstatne dlhšie trvajúcej a vyššej účinnosti, čo je spôsobené hlbším vniknutím vosku do pórov sklznice a dokonalým vyleštením jej povrchu.
Prečo brúsenie hrán?
Hrany na lyžiach a snowboarde sú najmä na tvrdom podklade kľúčové. Do rozhodujúcej miery ovplyvňujú našu ochotu postaviť lyže, alebo snowboard na hranu v oblúku. V neposlednom rade, nám hrany v dobrom stave umožnia bezpečné zastavenie na zladovatelom povrchu v prípade potreby.
Brúsenie hrán na svahu
Hrany si čiastočne dokážeme nabrúsiť aj sami, ale len z bočnej strany. Tupú hranu dokážeme rozoznať aj pohľadom /najmä v prípade veľmi tupej hrany/, alebo nechtom tak, že ním prejdeme naprieč hranou. Ostrá hrana by mala z nechtu ostrúhať jemný prášok.
Na základné ručné brúsenie hrany potrebujeme pilník a uholník s požadovaným uhlom /90°- 85°/. Dosku, alebo lyžu oprieme jednou hranou o zem a nad druhú si kľakneme tak, aby sme mali sklznicu ďalej od seba. Pomocou ručnej brúsky brúsime hranu plynulým ťahom spredu dozadu. Pri prvých ťahoch na hrane bude pilník ešte nervózne poskakovať, neskôr sa pekne zahryzne a vyrovná bočnú stranu hrany.
Brúsenie hrán v profi servise
Brúsenie hrán v servise je omnoho kvalitnejšie, pretože stroj dokáže vyrovnať aj spodnú stranu hrany, nie len bočnú, navyše pri zachovaní presného uhla. Na stroji je možné použiť rôzne hrubosti brúsenia a tak dokonale vyhladiť obe steny hrany. Výhodou takého brúsenia je ostrejšia hrana a jej podstatne vyššia trvácnosť. Pri brúsení na stroji tiež dochádza k čiastočnému vyrovnaniu sklznice aj bez zalievania.
Brúsenie na stroji začína stiahnutím hrany zo strany sklznice najprv hrubším a postupne jemnejším brúsnym papierom. Potom sa brúsi bočna strana hrany buď strojom, alebo ručne vo zveráku s použitím profi uholníkov a jednotlivých pilníkov rôznej jemnosti. Po nabrúsení sa stiahnu obe hrany brúsnou gumou najmä na jej koncoch. Týmto spôsobom sa odstráni tzv. ihla, ktorá vznikne po brúsení hrany z dvoch strán a ktorá by pri jazde značne komplikovala otáčanie lyží, alebo dosky na hrane.
Prečo zalievanie?
Diery v sklznici sú často zanedbávanou témou. Majiteľ takýchto lyží alebo snowboardu si často neuvedomuje, že nejde len o kozmetickú vadu, ale aj funkčný handikep výstroja. Hlbšia ryha pri hrane môže spôsobiť nenávratné poškodenie lyží, alebo snowboardu. O funkčnosti takého výstroja ani nehovoriac.
Oprava/zalievanie sklznice doma
Menšie diery a ryhy si môžeme, ak sme zručný, opraviť aj doma. Budeme na to potrebovať kofixovú sviečku, zapaľovač a pilník, alebo rašpľu.
Ryhu najprv odmastíme napr. technickým benzínom. Po uschnutí zapálime koniec kofixovej sviečky a necháme roztavenú hmotu kvapkať do diery. Necháme poriadne vychladnúť a vytvrdnúť. Pomocou rašple, alebo pilníka vyrovnáme povrch sklznice.
Oprava/zalievanie sklznice v profi servise
Oprava sklznice v servise je nevyhnutná v prípade väčších, alebo početnejších poškodení. Každopádne akékoľvek ryhy vám v servise pomocou zalievacích pištolí a brúsneho stroja opravia tak, že po oprave často nespoznáte poškodené miesto.
Oprava prebieha podobne ako svojpomocná oprava, ale s kvalitnejším náradím. Začína odmastením rýh a ich očistením špeciálnymi nožmi. Pokračuje zaliatím taviacou hmotou pomocou zalievacej pištole. Po vytvrdnutí hmoty sa sklznica nahrubo vyrovná ostrou rašpľou, alebo ostrou hranou z veľmi kvalitnej ocele. Potom sa sklznica dobrúsi na stroji. Výsledkom je dokonale hladká a jemná sklznica pripravená na voskovanie.
-Reklamná správa-