Piatok15. november 2024, meniny má Leopold, zajtra Agnesa

Verím v perspektívu Slovenska, začať podnikať sa oplatí aj dnes!

Ľuboš Fellner
Ľuboš Fellner (Zdroj: Ľuboš Fellner )

Rozhovor s pánom Ľubošom Fellnerom, majiteľom cestovnej kancelárie Bubo travel agency, o jeho podnikateľských začiatkoch, podnikaní na Slovensku či jeho snoch a víziách. Pán Fellner je víťazom medzinárodnej súťaže spoločnosti Ernst & Young Podnikateľ roka 2011.

Vašu spoločnosť ste údajne vybudovali od nuly, dá sa vôbec začať biznis bez počiatočného kapitálu?

Toto bola výhoda porevolučného obdobia, kedy to išlo. Predajom kníh (vždy som mal rád intelektuálny biznis) som si zarobil na fax, a to boli všetky financie, čo som mal, keď som sa pustil do cestovného ruchu. Bez financií je všetko pomalšie. My sme však nemali žiadne know how, iba nadšenie, a to know how sme si budovali veľmi pomaly. Dá sa povedať,  že prvých 15 rokov našej činnosti bolo budovanie know how. Ale s tým know how pokračujeme aj dnes,  vrátil som sa z Iraku (po stopách Asyrskej ríše a divokým Kurdiostanom) pred troma dňami, a to bola cesta, ktorú sme zrealizovali opäť ako prvá cestovná kancelária na Slovensku a v Čechách. Teraz máme taký veľký náskok,  že nevybrať sa na dovolenku s BUBO je chyba.

Kedy ste zistili, že sa nechcete živiť ako lekár?

Medicínu som si vybral preto, lebo tá škola bola najmenej zaťažená komunistickou ideológiou. Učil som sa na samé jednotky, ale aj tak ma nevzali a chcel som emigrovať, no na odvolanie po apelácii otca môjho spolužiaka ma zobrali. Aj tu som sa dobre učil a počas 6-ročného štúdia som ani raz neopakoval skúšku. Medicína je úchvatná a bavila ma. Vášeň pre cestovanie však prevážila,  vášeň pre spoznávanie našej planéty bola nakoniec silnejšia. Mám atestáciu z internej medicíny a pracoval som v SUSCH na oddelení kardiochirurgie a bol som pri stole pri prvých troch transplantáciách srdca. Učil som na škole na II internej klinike LFUK. Nočné služby som miloval.

BUBO to je tiež intelektuálna práca,  ktorú neberiem ako zamestnanie,  ale ako povolanie. BUBO beriem ako svoje poslanie. Rozvíjame slovenské cestovateľstvo a verím,  že rozvíjame aj Slovákov, našich klientov vo všetkých smeroch. Cestovanie je pre mňa tá najlepšia činnosť, ktorej je homo sapiens schopný – je to spojenie psychickej aj fyzickej aktivity a rozvíja človeka. Dovolenka s BUBO-m má každopádne hlbší zmysel.

Zažili ste aj krízové stavy v podnikaní?

Krízové stavy zažívame každý deň. Stačí,  keď si spomeniete, ako sa pohádate v rodine,  keď vyrazíte na rodinný výlet, čo všetko zabudnete doma atď. My vyrážame do oveľa exotickejších oblastí  a nesmieme zabudnúť nič. Sú to stovky, tisíce drobností, ktoré musia sedieť. No svet sa točí, voda v rieke je vždy iná a všetko je iné a mení sa, a samozrejme  ak sa niečo môže pokaziť, pokazí sa. Nebyť nášho školeného tímu, tak by naše zájazdy dopadali inak...

Ja som sa vrátil z Iraku a viete si predstaviť,  že tu priveľa chýb nemôžete urobiť. Keď zbehnete z cesty,  môže to byť  váš posledný omyl. V januári som bol v Antarktíde. Tu sa taktiež každá chyba násobí a ak vás vlna v Driekovom prielive zmetie z paluby,  tak vo vode, ktorá má nula stupňov,  nevydržíte príliš dlho. My v BUBO sme profesionáli a každým rokom, každým dňom sa opäť a opäť učíme. Naši klienti majú po 20 rokoch istotu, že cestujú s tými najlepšími = bezpečne, a pritom uvidia dvakrát toľko a zažijú oveľa, oveľa viac.

Museli ste niekedy prijať radikálne opatrenia, čoho sa týkali?

Ako líder na trhu prijímame neklasické opatrenia permanentne. Sme iní. To, čo je u BUBO, doteraz nikto nerobil. Inak väčšinou to nenájdete nikde na svete, iba zopár cestovných kancelárií na Slovensku či  Čechách nás skopíruje. Je to však iba taká fušerská kópia bez toho,  aby to naozaj vedeli zrealizovať, iba opíšu čosi, čo nie je v skutočnosti funkčné.  Nepoznajú totižto princíp, prečo to tak robíme a nevedia to zrealizovať. Už sa na tom zabávam.

Ešte keď sme na Slovensku platili slovenskou korunou,  tak všetky cestovné kancelárie zdvihli  ceny v priebehu roka o 20 – 30%. V BUBO sme však nechceli našich klientov sklamať. Prerobili sme, ale ceny sme nezdvihli. Ceny sme nezmenili za 20 rokov, a na to som hrdý. To, čo sľúbime sa vždy snažíme dodržať a robíme pre to nadprácu, aj keď je všetko proti nám.

Pred 15 rokmi sem zaviedli ankety = dotazník spokojnosti klienta. Nie je to však taký bežný dotazník, ale berieme ho veľmi vážne. Všetci vo firme máme podľa tohto „papierika“ plat. Ide o spokojnosť klienta. Pri jeho presadzovaní  som zažil zopár vzbúr s tým, že niektorí klienti nie sú súdni, sú nescestovaní a žiadajú vyprážaný rezeň v Thajsku a sú schopní za to dať nižšie body atď. Tu som však necúvol a teraz už všetci s anketami pracovať vieme a vieme, že klientovi sa dá vysvetliť, že v Thajsku sa oplatí ochutnať napríklad čerstvý ananás a pod. A keď nám klient uverí a je spokojný, tak naše služby ocení. Tým, že už toľko rokov veľmi tvrdo pracujeme na spokojnosti našich klientov, sme sa naučili našu prácu robiť a teraz nás klienti hodnotia aj na bubo.sk/referencie.

Čo pokladáte za  tajomstvo úspešného podnikania?

Zázračné tabletky ani mastičky nefungujú. Je za tým tvrdá a systematická práca s jasnou víziou. My na Slovensku nie sme zvyknutí slúžiť, sme takí hrdí Jánošíkovia. No my v BUBO slúžime! Nehanbíme sa za to. Tiež už roky posúvame hranice kvality v cestovnom ruchu na Slovensku a veľmi tvrdo pracujeme, aby sme boli najkvalitnejšou cestovnou kanceláriou. Veľmi tvrdo sa snažíme byť o úroveň vyššie. Pre mňa je BUBO poslaním. Tie malé detaily robia ten veľký rozdiel.

Myslíte si, že sa oplatí začať podnikať úspešne i v dnešnej dobe?

Podnikanie je naplnenie svojich snov. V západnom svete, hlavne tam za oceánom je podnikateľ niekto, kto má úctu. Ten človek má odvahu. Často robí za menej peňazí,  ale stojí si za tým,  čo robí, ten podnik – to je on. Je to zmysluplný život. Čím je štát sociálnejší, čím viac drží všetko v rukách štátnych „apartníkov“, tým je podnikateľ väčším nepriateľom. Za socializmu bol kapitalista netvorom. Podnikateľ musí byť totižto úprimný sám k sebe aj k  svojim klientom. Musí byť odvážny, pracovitý a mať svoj názor. Takíto ľudia sú nebezpeční.

Čím viac podnikateľov budeme mať na Slovensku, tým lepšie. Budeme si viac vážiť jeden druhého. Každý pochopí,  koľko je za tým práce,  aby bola jeho firma čistá, aby sa zamestnanci usmievali. Budeme si viac vážiť jeden druhého. Úspešný podnikateľ je čestný človek. Tí, čo kradnú nápady iných,  budú zatratení. Čím bude Slovensko vzdelanejšie a uvedomelejšie, tým tento proces bude evidentnejší. A ja v perspektívu Slovenska verím. Začať podnikať sa oplatí aj dnes!

Aký je to pocit, byť podnikateľom roka? Čo všetko sa bralo do úvahy v súťaži spoločnosti Ernst – Young Podnikateľ roka 2011?

Je to úžasný pocit, veľké zadosťučinenie.  Ja nie som ten typ,  čo zbiera peniaze či drahé autá či domy. Považujem to za úbohé – hlavne na našom chudobnom Slovensku (druhá najchudobnejšia krajina eurozóny), kde aj tí najväčší slovenskí  miliardári sú chudákmi ak opustia naše hranice.

Úspešný  človek by mal byť UŽITOCNÝ, užitočný  pre svoje okolie. Mal by svojim klientom dávať niečo,  čo ich obohatí a urobí šťastnejšími,  o to som sa vždy snažil. Možno toto bol dôvod,  prečo ma komisia uprednostnila pred ostatnými. Táto súťaž je americká a páči sa mi, že sa nedá kúpiť ani akokoľvek  „vylobovať“, nepomôžu vám žiadne konexie. Ide o celosvetovú súťaž  spoločnosti Ernst & Young –  biznis oscar – a ja som prvý,  ktorý získal cenu z oblasti cestovného ruchu.

Musím povedať, že som bol prekvapený a doteraz som dojatý. Nečakal som,  že vyhrám. A bol som prekvapený,  koľko zaujímavých príbehov na Slovensku máme. Podnikanie,  to je tvrdý boj, a veľa slovenských podnikateľov svojmu snu zasvätilo svoj život. Myslím si,  že o týchto ľuďoch by sa malo hovoriť oveľa viac. Na rozdiel od rýchlo kvasených celebrít, toto sú ľudia, za ktorými čosi ostalo. V USA vedia z podnikateľov vytvoriť celebrity, a tým činom vzory pre mládež, tu to nevieme. V médiách sa prepierajú tzv. podnikatelia (a ich autá a milenky), ktorí  by v súťaži o Podnikateľa roka neprešli predkolom. Nespĺňajú základný  morálny štandard.

Aké sú vaše plány a vízie v podnikaní, či nesplnené sny?

Vždy som chcel byť na to, čo robím, hrdý. Chcem s hrdosťou povedať: „BUBO to som ja“ a pozrieť sa hocikomu do očí. Byť hrdý na svoju firmu, to sa ešte na Slovensku nenosí. Neplatiči a fušeri nám robia zlé meno.

Veľa vecí sa mi nepodarilo, urobil som veľa chýb, ale jednal som vždy čestne a nikdy som nikoho neoklamal. Snažím sa osobne ospravedlniť, zjednať nápravu a hlavne sa nabudúce zlepšiť. 

Chcem,  aby BUBO ostalo exkluzívnym cestovateľským klubom. Chcem, aby dovolenka s BUBO bol pojem, aby klienti stále viac cítili, že dostávajú  veľkú nadhodnotu, aby dni s BUBO boli tými, ktoré okorenia život. Stále sa máme kde zlepšovať,  veď sme mladí a ja sa cítim ešte iba na začiatku dlhej, ale fascinujúcej cesty.

Najbližším cieľom je,  aby sme sa stali jednotkou pri realizovaní  incentívnych ciest pre firemné kolektívy. Kongresy, konferencie, motivačné cesty, teambuilding. Som si istý, že sme oveľa lepší, než akákoľvek konkurencia. Niektoré tendre však vyhrať nevieme... V štátnom sektore sme nevyhrali ani jeden tender.  Napriek slovenským špecifikám chcem daný cieľ splniť už do roka. Vyhráme. Kvalitou!

Pán Fellner vystúpi ako spíker na ďalšom ročníku konferencie Management Live 2012. Viac informácií nájdete na www.informslovakia.sk

 

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu