Pondelok23. december 2024, meniny má Nadežda, Naďa, zajtra Adam, Eva

Štúdia tvrdí: Reality šou robia z dievčat mrchy posadnuté vzhľadom

Ilustračné foto
Ilustračné foto

WASHINGTON - Dievčatá, ktoré sa v televízii pravidelne pozerajú na reality šou, očakávajú - a prijímajú - vo vlastnom živote viac šikany a dramatických udalostí. Zistila to nová štúdia, ktorú v USA zverejnil Girl Scout Research Institute (GSRI). Ten sa zaoberá zdravým vývojom dospievajúcich dievčat.

Z prieskumu ďalej vyplynulo, že dievčatá sledujúce reality šou prikladajú väčšiu váhu fyzickému vzhľadu a majú tendenciu pozerať na seba ako na vodkyňu a vzor pre ostatných. Štúdie sa zúčastnilo 1141 dievčat vo veku od 11 do 17 rokov.

"Nemali sme tušenia, čo zistíme," povedala agentúre AFP bádateľka Kimberley Salmondová z GSRI. "Boli sme dosť prekvapení, keď sme objavili tak veľký rozdiel medzi dievčatami, ktoré sa pravidelne pozerajú na reality TV, a tými, ktoré ju nesledujú. A navyše si väčšina tých dievčat myslí, že reality TV je skutočná a vopred nepripravená," povedala.

Žáner reality šou je rovnako starý ako samotná televízia. Zrodil sa v podobe rôznych súťaží, ale v poslednom desaťročí zaznamenal po celom svete doslova explozívny rozmach vďaka rozšíreniu káblových a satelitných programov. K jeho obľube prispieva aj to, že výroba je lacnejšia než natáčanie programov podľa scenára, rovnako ako ľahká prenosnosť, či už ide o rôzne regionálne mutácie pôvodne holandskej reality šou Big Brother alebo britskej Strictly Come Dancing.

V USA zostáva pre dievčatá sledovanie televízie "aktivitou číslo jedna", ktorá im uberie približne 12 hodín z voľného času týždenne, uviedla Salmondová. "To zďaleka prekonáva čas strávený robením úloh, s priateľmi alebo na sociálnych sieťach."

Sledované dievčatá predstavovali reprezentatívnu vzorku americkej populácie. Zhruba polovica z nich sa pravidelne pozerala na reality šou a ich pohľad na život bol podstatne iný ako u vrstovníčok dávajúcich prednosť iným reláciám, vysvetlila Salmondová.

Napríklad 78 percent diváčok bolo náchylnejších súhlasiť s tým, že šíriť klebety medzi ostatné dievčatá je normálne, zatiaľ čo v druhej skupine s tým nesúhlasilo 54 percent dievčat. V prvej skupine súhlasilo 68 percent dievčat, že je v "dievčenskej náture" byť zlomyseľné, škodoradostné a súperiace, pričom v druhej skupine s tým súhlasila len polovica. Rovnako tak 63 percent diváčok reality šou malo problém veriť ostatným dievčatám, zatiaľ čo v druhej skupine to bolo 50 percent.

Diváčky reality TV boli tiež častejšie presvedčené o tom, že dievčatá sa musí drôt o pozornosť chlapcov, a že randenie a vlastný priateľ ich robí šťastnejšími. Preto trávili veľa času prácou na vlastnom vzhľade a hodnoty ostatných dievčat odvodzovali od toho, ako vyzerajú. Častejšie boli tiež ochotné veriť, že človek musí klamať a robiť podrazy, aby dostal, čo chce, a že podlosť človeku vydobyje väčší rešpekt.

Väčšina dievčat sledujúcich reality šou mala tendenciu hodnotiť samu seba ako dospelú, múdru, zábavnú a spoločenskú. Sledovanie týchto relácií im vraj otvára nové obzory a ponúka nové idey. Ich najobľúbenejšími programami sú súťažné reality šou, ako je American Idol, alebo tie, v ktorých ide o premenu (napríklad The Biggest looser, kde sa súťaží o to, kto najviac schudne).

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu