NEW YORK - V americkej populárnej hudbe pribúda interpretov zahľadených do seba. Tvrdí to americký psychológ Nathan DeWall. Vedec z Univerzity v Kentucky to so svojimi kolegami zistil po počítačovej analýze textov populárnych piesní z rokov 1980 až 2007.
Ukázalo sa, že kým v 80. rokoch v textoch prevažovalo osobné zámeno "my", v neskorších sa čoraz viac objavuje narcistické "ja".
"Zistili sme, že behom času pribúda dôrazu na 'mňa' a na 'moje' namiesto na 'nás' a 'naša'," povedal DeWall americkej rozhlasovej stanici NPR. Posun dôrazu v textoch pritom podľa neho ilustruje podobný pohyb v americkej spoločnosti. "Starší adolescenti a univerzitní študenti teraz majú sami seba radi viac ako kedykoľvek predtým," uviedol pre denník The New York Times.
V textoch ubúda slov spojených so spoločenskými väzbami a pozitívnymi emóciami, ako je "milovať" či "sladký". Naopak pribúdajú výrazy spojené so zlosťou a protispoločenským správaním, napríklad "nenávidieť" alebo "zabíjať".
Príkladom piesne, ktorá stavala na pospolitosti, je preslávený singel na pomoc hladujúcej Afrike z roku 1985 s názvom We Are the World (Sme svet). Súčasné piesne speváka Justina Timberlakea či Beyoncé naopak zdôrazňujú prednosti interpretov.
Ukážkovým príkladom narcizmu v populárnej hudbe je však podľa DeWalla rapper Kanye West. "Pôsobí tak, že všetko pozná, že vie, čo je najlepšie. A keď nevyhrávate ceny, neznamená to, že by ste objektívne nebol tak dobrý ako iní ľudia, ale že ľudia jednoducho dostatočne nerozumejú tomu, akí ste dobrí," podotýka DeWall.
Narcizmus podľa výskumníkov súvisí so zvýšeným hnevom mladých a ich problémami udržiavať si vzťahy.