BRATISLAVA/VARŠAVA – Poľské médiá sa obšírne venujú správe ruskej vyšetrovacej komisie o príčinách tragédie poľského Tu-154. Po kritike správy, ktorá za vinníkov havárie označila posádku, pripomínajú, že sa vôbec nevenuje možným pochybeniam na ruskej strane.
Šéf dispečerov nechcel, aby naše lietadlo dostalo súhlas na priblíženie sa na pristátie. Bolo množstvo telefonátov do Moskvy a z Moskvy. Všetko to malo byť v správe, píše Gazeta Wyborcza. „Stres na veži bol podobný, aký bol v kabíne pilotov Tu-154. MAK hodnotil úroveň stresu v kabíne pilotov, robil psychologické analýzy, ale pokiaľ ide o vežu, to neurobil nikto. Veľakrát som navrhoval uskutočnenie týchto analýz,“ cituje denník poľského zástupcu pri vyšetrovacej komisii Edmunda Klicha.
Denník Fakt pripomína vetu z jeho rozhovoru so šéfkou ruského MAK Tatianou Anodinovou: „Rusko je veľká a Poľsko malá krajina.“ Ruská strana podľa neho neposkytla desiatky dokumentov a záznamov potrebných k vyšetreniu príčin havárie.
Bola to Moskva, ktorá rozhodla o tom, že neuzatvoria letisko v Smolensku a povolila napriek hmle pristávanie posádka poľského Tu-154, píše denník Fakt. „No, tak povedali ..... zatiaľ navádzať,“ hovoril rozrušený šéf smolenských dispečerov. Vyplýva to z najnovších útržkov prepisov zo smolenskej riadiacej veže a denník priniesol aj svoju verziu toho, čo sa malo na nej diať krátko pred tragédiou.
O 8:32 poľského času šéf dispečerov Pavel Pliusnin sa telefonicky spája s veliteľstvom leteckých síl. V hlase počuť rozrušenie, zjavne si uvedomuje, že pristávanie lietadla v tomto počasí sa môže skončiť tragicky. „No, tak povedali ..... zatiaľ navádzať,“ oznamuje plukovníkovi Nikolajovi Krasnokuckému prítomnému na veži.
O 8:34 sa Krasnokucki spája s tajomným generálom. „Pán generál, ide na traverz. Všetko je zapnuté, aj denné reflektory, všetko je zapnuté,“ hlási do telefónu. Medzi dispečermi dochádza ku konfliktu: Pliusnin sa domnieva, že poľské lietadlo by nemalo pristávať. Ale jeho kolega Viktor Ryženko je toho názoru, že treba poslúchnuť Moskvu a navádzať stroj. Nakoniec dispečeri nezakazujú pristátie.
O 8:41. Tupolev naráža na zem.