Stroj sa zrútil do lesa a začal horieť
NAÍ DILLÍ - Len sedem ľudí prežilo a 159 ich zahynulo pri havárii lietadla spoločnosti Air India Express, ktoré sa dnes zrútilo pri pristávaní na juhu Indie, oznámilo to vedenie leteckej spoločnosti a miestna polícia. Lietadlo podľa úradov minulo pristávaciu dráhu a rozlomilo sa v priľahlom údolí.
Na palube stroja typu Boeing 737-800 bolo 160 cestujúcich a šesťčlenná posádka. Všetci cestujúci, medzi ktorými bolo 19 detí a štyri dojčatá, boli podľa Air India indickej národnosti, pilot bol Brit srbského pôvodu. Stroj prilietal do mesta Mangalúr v štáte Karnátaka z Dubaja, kam tradične Indovia jazdia za prácou. Lietadlo sa zrútilo do lesa a začalo horieť, krátko potom vybuchlo, čo vyvolalo ešte väčší požiar.
"Lietadlo sa rozpadlo na dve časti. Vyskočil som po páde von. Videl som, ako sa von dostávajú ďalší dvaja ľudia," povedal jeden zo zachránených cestujúcich v nemocnici miestnej televízii TV9. Z miesta nešťastia TV9 priniesla dramatické zábery trosiek, ohňa, hustého dymu a zohavených tiel, tiež ukázala jedného záchranára, ako nesie bezvládne dieťa. Do záchranných prác sa spontánne zapojili aj miestni dedinčania.
Zatiaľ sa podľa Air India našlo 127 tiel, mnohé obete sú obhoreté na nepoznanie. Medzi mŕtvymi je aj pilot a jeho zástupca. Nájdených bolo osem preživších, z ktorých jeden, sedemročný chlapec, na následky zranení podľa polície zomrel pri prevoze do nemocnice. Vo vážnom stave sú ďalší traja, naopak jeden už mohol byť prepustený domov, ostatní majú ľahké zranenia.
Lietadlo sa zrútilo asi 6:30 miestneho času (3:00 SELČ). Podľa úradov išlo o nehodu, ktorej príčiny sa vyšetrujú. Nájdené už boli obe čierne skrinky s údajmi o lete. Pilot nehlásil žiaden problém. Polícia uviedla, že v oblasti husto prší, čo komplikuje aj záchranné práce. Viditeľnosť však bola podľa letiska aj tak dobrá. Podľa očitých svedkov dostalo lietadlo šmyk na mokrom runwayi a údajne zavadilo o konštrukciu letiskového radaru. Experti všetko preverujú.
Letisko v Mangalúre leží na kopci a podľa odborníkov nie je jednoduché na ňom pristáť a pri vybočení z dráhy je ihneď problém. Podľa spoločnosti však hlavný pilot bol veľmi skúsený, mal nalietaných cez 10.000 hodín a v Mangalúre predtým pristál už 26krát. Skúsený bol vraj aj indický kopilot, ktorý tu dnes pristával už po šesťdesiaty siedmykrát.
"Pri pristátí sa lietadlo odchýlilo zo smeru a do niečoho vrazilo. Začalo horieť a my sme sa cítili stratení. Pozreli sme sa hore a videli nejaký otvor a šli sme týmto smerom," vypovedala žena, ktorá prežila.
Air India Express je zárobkovú súkromnú dcérskou spoločnosťou štátnej indickej spoločnosti Air India, poznamenala agentúra Reuters. Air India Express vznikla pred piatimi rokmi a zatiaľ vraj nemala nehodu. Postihnuté lietadlo bolo vyrobené pred dvoma rokmi. Firma Boeing oznámila, že na pomoc vyšetrovateľom poslala do Indie svoj technický tím.
Podľa Reuters ide o prvú veľkú leteckú nehodu v Indii za posledných asi desať rokov, počas ktorých vzniklo v krajine veľké množstvo súkromných leteckých spoločností v reakcii na zvýšený dopyt stredných vrstiev. Stovky pilotov Air India aj vlani štrajkovali na protest proti zámeru spoločnosti znížiť ich príjmy.
"Lietadlo sa rozpadlo na dve časti. Vyskočil som po páde von. Videl som, ako sa von dostávajú ďalší dvaja ľudia," povedal jeden zo zachránených cestujúcich v nemocnici miestnej televízii TV9. Z miesta nešťastia TV9 priniesla dramatické zábery trosiek, ohňa, hustého dymu a zohavených tiel, tiež ukázala jedného záchranára, ako nesie bezvládne dieťa. Do záchranných prác sa spontánne zapojili aj miestni dedinčania.
Zatiaľ sa podľa Air India našlo 127 tiel, mnohé obete sú obhoreté na nepoznanie. Medzi mŕtvymi je aj pilot a jeho zástupca. Nájdených bolo osem preživších, z ktorých jeden, sedemročný chlapec, na následky zranení podľa polície zomrel pri prevoze do nemocnice. Vo vážnom stave sú ďalší traja, naopak jeden už mohol byť prepustený domov, ostatní majú ľahké zranenia.
Lietadlo sa zrútilo asi 6:30 miestneho času (3:00 SELČ). Podľa úradov išlo o nehodu, ktorej príčiny sa vyšetrujú. Nájdené už boli obe čierne skrinky s údajmi o lete. Pilot nehlásil žiaden problém. Polícia uviedla, že v oblasti husto prší, čo komplikuje aj záchranné práce. Viditeľnosť však bola podľa letiska aj tak dobrá. Podľa očitých svedkov dostalo lietadlo šmyk na mokrom runwayi a údajne zavadilo o konštrukciu letiskového radaru. Experti všetko preverujú.
Letisko v Mangalúre leží na kopci a podľa odborníkov nie je jednoduché na ňom pristáť a pri vybočení z dráhy je ihneď problém. Podľa spoločnosti však hlavný pilot bol veľmi skúsený, mal nalietaných cez 10.000 hodín a v Mangalúre predtým pristál už 26krát. Skúsený bol vraj aj indický kopilot, ktorý tu dnes pristával už po šesťdesiaty siedmykrát.
"Pri pristátí sa lietadlo odchýlilo zo smeru a do niečoho vrazilo. Začalo horieť a my sme sa cítili stratení. Pozreli sme sa hore a videli nejaký otvor a šli sme týmto smerom," vypovedala žena, ktorá prežila.
Air India Express je zárobkovú súkromnú dcérskou spoločnosťou štátnej indickej spoločnosti Air India, poznamenala agentúra Reuters. Air India Express vznikla pred piatimi rokmi a zatiaľ vraj nemala nehodu. Postihnuté lietadlo bolo vyrobené pred dvoma rokmi. Firma Boeing oznámila, že na pomoc vyšetrovateľom poslala do Indie svoj technický tím.
Podľa Reuters ide o prvú veľkú leteckú nehodu v Indii za posledných asi desať rokov, počas ktorých vzniklo v krajine veľké množstvo súkromných leteckých spoločností v reakcii na zvýšený dopyt stredných vrstiev. Stovky pilotov Air India aj vlani štrajkovali na protest proti zámeru spoločnosti znížiť ich príjmy.