Islandský vulkán spôsobil miliardové straty
EURÓPA - Svetová organizácia cestovného ruchu OSN (UNWTO) odhaduje, že európsky turistický priemysel prišiel kvôli výbuchu islandskej sopky o 2,3 miliardy dolárov (asi 1,7 miliardy eur).
V Madride to povedal jej generálny tajomník Talib Rifáí. Zároveň sa stotožnil s údajom Medzinárodného združenia pre leteckú prepravu (IATA), že straty v leteckej doprave dosiahli 1,7 miliardy dolárov (asi 1,2 miliardy eur).
Rifáí však zdôraznil, že odhadnúť celú hĺbku krízy vyvolanej islandským sopečným výbuchom je ťažké, pretože vládne zmätok, pokiaľ ide o stanovenie zodpovednosti za dôsledky.
Výbuch na týždeň zablokoval leteckú dopravu vo väčšine Európy a sťažoval spojenie medzi ňou a Severnou Amerikou.
Zatiaľ čo na kontinente a na britských ostrovoch už boli lety obnovené, na Islande je stále zatvorené hlavné letisko v Keflavíku. Jeho hovorca nedokázal odhadnúť, kedy bude otvorené. Uzavreté bolo v piatok, keď nad neho prvýkrát od erupcie sopky 14. apríla vietor začal hnať sopečný popol.
Od výbuchu bolo v Európe zrušených cez 100.000 letov a na letiskách v rôznych častiach sveta stále zostávajú tisíce ľudí, ktorí čakajú, až budú môcť do Európy odletieť.
Britská spoločnosť British Airways cez víkend nasadí svoje stroje na mimoriadné linky, aby dostala do Británie ľudí, ktorí boli zablokovaní v New Yorku, Newarku, Hongkongu, Bombaji, Bangkoku, na Maldivách a na karibských ostrovoch Antigua a Svätý Krištof. Podobné mimoriadne kroky uskutočňuje aj spoločnosť Ryanair do kontinentálneho Španielska a na Kanárske ostrovy.
Európska únia chystá na 4. mája schôdzku ministrov dopravy členských krajín. Na programe bude okrem urýchlenia projektu Jednotné európske nebo, ktorý by mal viac-menej vymazať štátne hranice vo vzduchu. Už v utorok budú aktéri EÚ, experti na leteckú dopravu a predstavitelia leteckého priemyslu rokovať v Nemecku.
Potrebu jednotného európskeho neba zdôraznil v piatok člen Európskej komisie pre dopravu Siim Kallas. Povedal, že "neexistencia jednotného európskeho regulátora kontroly leteckej dopravy veľmi sťažila reakcia na túto krízu. Potrebujeme rýchlu, koordinovanú európsku odpoveď, a namiesto toho tu máme roztrieštenú mozaiku 27 národných vzdušných priestorov."
Z Londýna dnes zaznela nová kritika na údajnú unáhlenosť, s ktorou vlády jednotlivých krajín zakázali lietanie nad ich územím. Zakladateľ leteckej spoločnosti Virgin Atlantic Richard Branson povedal, že táto reakcia bola prehnaná a že leteckým spoločnostiam by mali nahradiť straty, ktoré im takto vznikli. Straty svojej firmy odhadol na 50 miliónov libier (asi 57 miliónov eur).
Rifáí však zdôraznil, že odhadnúť celú hĺbku krízy vyvolanej islandským sopečným výbuchom je ťažké, pretože vládne zmätok, pokiaľ ide o stanovenie zodpovednosti za dôsledky.
Výbuch na týždeň zablokoval leteckú dopravu vo väčšine Európy a sťažoval spojenie medzi ňou a Severnou Amerikou.
Zatiaľ čo na kontinente a na britských ostrovoch už boli lety obnovené, na Islande je stále zatvorené hlavné letisko v Keflavíku. Jeho hovorca nedokázal odhadnúť, kedy bude otvorené. Uzavreté bolo v piatok, keď nad neho prvýkrát od erupcie sopky 14. apríla vietor začal hnať sopečný popol.
Od výbuchu bolo v Európe zrušených cez 100.000 letov a na letiskách v rôznych častiach sveta stále zostávajú tisíce ľudí, ktorí čakajú, až budú môcť do Európy odletieť.
Britská spoločnosť British Airways cez víkend nasadí svoje stroje na mimoriadné linky, aby dostala do Británie ľudí, ktorí boli zablokovaní v New Yorku, Newarku, Hongkongu, Bombaji, Bangkoku, na Maldivách a na karibských ostrovoch Antigua a Svätý Krištof. Podobné mimoriadne kroky uskutočňuje aj spoločnosť Ryanair do kontinentálneho Španielska a na Kanárske ostrovy.
Európska únia chystá na 4. mája schôdzku ministrov dopravy členských krajín. Na programe bude okrem urýchlenia projektu Jednotné európske nebo, ktorý by mal viac-menej vymazať štátne hranice vo vzduchu. Už v utorok budú aktéri EÚ, experti na leteckú dopravu a predstavitelia leteckého priemyslu rokovať v Nemecku.
Potrebu jednotného európskeho neba zdôraznil v piatok člen Európskej komisie pre dopravu Siim Kallas. Povedal, že "neexistencia jednotného európskeho regulátora kontroly leteckej dopravy veľmi sťažila reakcia na túto krízu. Potrebujeme rýchlu, koordinovanú európsku odpoveď, a namiesto toho tu máme roztrieštenú mozaiku 27 národných vzdušných priestorov."
Z Londýna dnes zaznela nová kritika na údajnú unáhlenosť, s ktorou vlády jednotlivých krajín zakázali lietanie nad ich územím. Zakladateľ leteckej spoločnosti Virgin Atlantic Richard Branson povedal, že táto reakcia bola prehnaná a že leteckým spoločnostiam by mali nahradiť straty, ktoré im takto vznikli. Straty svojej firmy odhadol na 50 miliónov libier (asi 57 miliónov eur).