BERLÍN - Leteckí odborníci merali popolček v ovzduší nad Nemeckom. Napriek rôznej koncentrácii v niektorých oblastiach nenašli na motoroch výskumného lietadla žiadne stopy poškodenia, popol nenarušil ani striebornú fóliu pripevnenú pod krídlami.
Výskumné lietadlo Falcon 20 E s dvoma pilotmi, jedným palubným inžinierom a tromi vedcami z Nemeckého centra pre letectvo a vesmír (DLR) odštartoval z Oberpfaffenhofenu pri Mníchove. Letelo najprv na Lipsko, potom cez Hamburg k holandským hraniciam a cez Porýnie a Stuttgart späť do Oberpfaffenhofenu . Počas letu vedci merali pomocou lasera hustotu častíc sopečného prachu vo vzduchu a ich veľkosť.
Podľa jedenásťstránkovej predbežnej správy namerali prístroje nad Lipskom koncentráciu 60 mikrogramov vulkanického popola na kubický meter vzduchu. Celkovo boli vrstvy s popolčekom hnedasté a obsahovali aj väčšie častice, "porovnateľné s oblakmi prachu zo Sahary". Vertikálne i horizontálne členenie vrstiev vzduchu obsahujúce vulkanický prach podľa správy kolísalo. Nad stredným a južným Nemeckom zaregistrovali staršie vulkanické emisie.
Dokázalo sa, že ani dlhodobý prelet vrstvami vzduchu s popolčekom nespôsobil žiadne škody na lietadle - ani na motoroch, ani na okienkach. "V týchto inšpekciách budeme pokračovať. Strieborné fólie pod krídlami nevykázali taktiež žiadne viditeľné nárazy vulkanického popola," uvádza správa.
Odborníci DLR ale v dokumente vyzývajú na opatrné zaobchádzanie s niektorými výsledkami výskumného letu. Zatiaľ totiž neexistujú porovnávacie údaje, ktoré by jednoznačne opísali riziko a nebezpečenstvo letov v podobnej situácii. "Uvádzané údaje sa musia kvôli možnej systematickej chybe používať opatrne," cituje agentúra zo záveru správy.