MOSKVA - Aj bývalý kapitán lietadla zosnulého ruského prezidenta Borisa Jeľcina sa dostal do situácie, kedy od šéfa štátu počul: "Urob to, ako chceš, ale pristáť sa musí!" Niečo podobné sa podľa médií mohlo odohrať aj na palube poľského prezidentského lietadla, ktorý sa v sobotu zrútil pri meste Smolensk, aj keď podľa úradov zatiaľ nič tieto špekulácie nepotvrdzuje.
Rozhovor s pilotom "Voloďom", ktorý lietal v službách prezidentov Michaila Gorbačova a Borisa Jeľcina, dnes zverejnil denník Moskovskij komsomolec v snahe dopátrať sa odpovede na otázku, čo prinútilo posádku lietadla poľského prezidenta k osudovému pokusu o pristátie. Pri havárii zahynul prezident Lech Kaczyński, aj ďalších 95 ľudí na palube.
Prípad s Jeľcinom sa podľa bývalého kapitána odohral cestou na zasadnutie skupiny G8 v Londýne. "Keď sme leteli z Vnukova, počasie bolo perfektné, ale nad Londýnom nám oznámili, že na letisku je hmla a viditeľnosť 175 metrov," zaspomínal. "Rozhodol som sa preletieť na záložné letisko. Musel som to ohlásiť prezidentovi Jeľcinovi. Išiel som za šéfom prezidentovej ochranky Koržakovom, pretože len s jeho súhlasom som smel vstúpiť do prezidentského salóniku, a vysvetlil som mu situáciu. Koržakov bol šikovný chlapík, a tak povedal: 'Zlé správy si oznám sám. 'Tak som išiel za Jeľcinom, akurát jedol, a povedal som mu, že počasie je veľmi zlé, a že som sa rozhodol pristáť na záložnom letisku Shannon v Írsku. "
Jeľcin údajne prijal kapitána veľmi neprívetivo a vyhlásil: "Tridsať rokov lietam, ale na záložné letisko som sa, súdruh veliteľ, nikdy nedostal. Musím sa stretnúť s (britským premiérom Johnom) Majorom. Urob to, ako chceš, ale pristáť musíš." Kapitán sa rozhodol všetko si rozmyslieť, a tak začal nad letiskom krúžiť a medzitým sa spojil s kolegom, ktorý letel s druhým lietadlom pred prezidentovým strojom. Ten mu potom ohlásil svoje úspešné pristátie. Viditeľnosť síce zodpovedala hláseniu meteorológov, ale navádzacie systémy pracovali dobre. A tak "som sa tiež rozhodol pristáť a skutočne som pristál v hmle pri viditeľnosti 175 metrov".
Pilot si však bol vtedy úplne istý lietadlom a ešte pred letom s prezidentom si vyskúšal "nanečisto" dosadnutie na Heathrow, kde aj predtým mnohokrát pristával, takže sa mohol na vybavenie letiska úplne spoľahnúť. Londýnske letisko je navyše vybavené "bežiacou vlnou" svetiel usmerňujúcich lietadlo na dráhu. "U nás v Rusku taký systém, ktorý veľmi uľahčuje prílet na pristátie aj samopristátie, nikde nie je," konštatoval. Nakoniec pristál tak mäkko, že si vyslúžil aj pochvalu od samého maršala Šapošnikova, bývalého letca, ktorý bol s prezidentom tiež na palube.
Nad Smolenskom by ale Jelcinov pilot radšej "desaťkrát meral", ako by sa rozhodol pristáť. Hlavne by si dal pozor na to, že vojenské letisko sotva bude vybavené pre pristátie podľa prístrojov, nehovoriac o rozdieloch v práci civilných a vojenských dispečerov. Kapitána tiež zaskočili správy médií, že lietadlo niekoľko stoviek metrov pred pristávacou dráhou narazilo do stromov, ktoré v okolí letiska nemali čo robiť.
V Rusku podľa pilota platilo pravidlo, že pred letom s hlavou štátu sa odohrá ešte skúšobný let, aby sa posádka mohla oboznámiť so všetkými osobitosťami letiska, na ktoré prezident mieri. Nevie však, či podobné pravidlo platí aj v Poľsku. O stroji TU-154 však nemá pochýb, patrí vraj k "najbezpečnejším lietadlám svojej triedy."
Bývalý pilot pripomenul, že po havárii gubernátora Alexandra Lebeda v roku 2002 sa zrodili povery, že dôležití pasažieri často nútia posádku pristáť napriek zlým podmienkam. Podobná nepríjemná príhoda sa vraj s poľským lietadlom stala aj predtým. Každopádne však pokyny z letiska majú len odporúčací charakter a konečné rozhodnutie prináleží kapitánovi lietadla.
Sám Kaczyński sa podľa médií dožadoval potrestania svojho pilota, ktorý sa v auguste 2008 napriek prezidentovmu želaniu rozhodol z bezpečnostných dôvodov pristáť nie v Tbilisi, ale v Baku. Tento precedens mohol podľa médií prinútiť posádku pokúsiť sa pristáť v Smolensku za každú cenu. Avšak poľský generálny prokurátor Andrzej Seremet v pondelok uviedol, že teraz nie sú k dispozícii žiadne informácie o tom, že by pilotom dal pokyn sám prezident.