MOSKVA - Obyčajní ruskí vodiči už povedali dosť modrým majáčikom a špeciálnym sirénam, ktorými si autá vysokých funkcionárov razia cestu cez večne upchaté moskovské ulice a cesty. Začínajú brať poriadok na cestách do vlastných rúk.
Z papaláša na sedadle spolujazdca sa vykľul prezidentov poradca Vladimir Ševčenko, ktorý v Kremli po dlhé roky v ére Borisa Jeľcina šéfoval protokolu. Ševčenko tvrdí, že incident bol vopred pripravenou provokáciou, lebo jeho automobil vošiel do protismeru až vtedy, keď pruh bol voľný, a teda nikoho neohrozoval. Na to, že sa ponáhľal, mal vraj dôvod. Meškal na dôležitú schôdzku.
Chartli, ktorý pracuje ako manažér v jednej zahraničnej firme zásobujúcej moskovské reštaurácie, tvrdí, že sa zachoval spontánne, aj keď sa bál a stále sa bojí. „Je to moc a moc si môže urobiť s obyčajným človekom všetko, čo sa jej zachce. Ale už ma unavilo žiť v strachu, unavilo ma už sa báť," uviedol.
Na internete, konkrétne na blogu novinára Andreja Malgina, sa medzičasom objavili ďalšie zábery Ševčenkovho vozidla v protismere, hoci v uliciach nebola žiadna veľká zápcha. Podľa novinára si funkcionárov vodič pravdepodobne už zvykol ignorovať pravidlá cestnej premávky, čo tvrdí aj denník Vedomosti. Ďalší blogeri sa hlavne pýtajú, či je šéf protokolu oprávnený tešiť sa rovnakým privilégiám ako autá tajnej služby, chrániace občanov pred teroristickými útokmi. Podľa pravidiel môžu aj ich limuzíny používať modré majáčiky len pri plnení "neodkladných služobných povinností".
V Moskve nedávno vyvolala veľký rozruch nehoda auta viceprezidenta ropného koncernu Lukoil, pri ktorej zahynuli dve zdravotníčky. Mali tú smolu, že išli po ulici práve vo chvíli, keď sa proti nim vraj v protismere vyrútil mercedes s VIP-pasažierom. Prezident Dmitrij Medvedev vtedy nariadil ministrovi vnútra, aby osobne dohliadol na vyšetrovanie nehody, ktoré budilo pochybnosti. Prípad doteraz nie je uzavretý.
Ľudovej nespokojnosti s privilégiami vyšiel pred rokmi ústrety aj vtedajší prezident Vladimír Putin. Ten už v septembri 2006 nariadil znížiť počet áut s majáčikom z približne 7 500 na 967. Výnimku podľa Putinovho nariadenia mohli dostať len "vozidlá používané ľuďmi pracujúcimi pre obranu štátu". Ale podľa médií sa zákaz široko obchádza a s majáčikom sa preháňajú aj šéfovia veľkých firiem. Len v moskovských uliciach blogeri v posledných dvoch mesiacoch napočítali 1 197 áut s majákom.
Nespokojní motoristi a ruskí blogeri sa stávajú novou silou v súčasnom Rusku. Na prelome roku sa úspešne postavili proti nadchádzajúcemu zvýšeniu cestnej dane. Teraz vyzvali moskovských vodičov, aby sa zapojili do sobotňajšej "poľovačky na majáčiky", ktorá by mala "služobníkov ľudu" prinútiť vzdať sa tejto výsady.
Kampaň podľa expertov svedčí o meniacich sa postojoch občanov voči všemocnej byrokracii. "Stredná trieda, ktorá má trochu sebaúcty, bojuje s násilníckym správaním sa úradníctva," vyhlásil v novinách The Moscow Times Georgij Saratov, bývalý poradca prezidenta Jeľcina, teraz šéf boja proti korupcii inštitútu Indem.
Iní vodiči sú však skeptickí. Predsa už za cárskych čias si kočiare s boháčmi razili cestu zvonením rolničiek, ktorých úlohu len prevzali majáčik a klaksón. Protesty zatiaľ môže povzbudiť okolnosť, že za neuvoľnenie cesty limuzíne s modrým svetlom hrozí vodičom pokuta len 300 rubľov (asi 7 eur), zatiaľ čo za blokovanie sanitiek, hasičských či policajných vozov sa môže vinník rozlúčiť s vodičským preukazom na poldruha roka.