SAO PAULO - Airbus sa pravdepodobne rozpadol ešte vo zduchu! Vyplýva to z výsledkov pitiev tiel pasažierov lietadla Air France, ktoré sa pred vyše dvoma týždňami zrútilo do Atlantického oceánu.
Túto domnienku podľa francúzskych vyšetrovateľov naznačujú mnohopočetné zlomeniny obetí ako aj veľké kusy lietadla vytiahnuté z oceánu. Ako v stredu informoval šéf francúzskeho leteckého vyšetrovacieho úradu BEA Paul-Louis Arslanian, vyšetrovatelia sú už optimistickejší, aj keď stále príliš vzdialení od stanovenia presnej príčiny havárie. "Už je tu trochu menej neistoty, takže aj viac optimizmu, no je ešte predčasné povedať, čo sa stalo," konštatoval.
Podľa forenzného experta z amerického Národného úradu pre bezpečnosť dopravy Franka Ciacca doteraz zistené skutočnosti ukazujú na rozpad stroja vo vzduchu. "Ak máte neporušené telá a viacnásobné zlomeniny, je to dobrý indikátor rozpadu počas letu. Hlavne, ak máte aj veľké kusy lietadla," vyhlásil.
Pri dopade z výšky na vodu sú podľa Ciacca telá aj lietadlo roztrhané na malé kusy. Väčšina tiel tiež nemala oblečenie, čo takisto zodpovedá rozpadu vo vzduchu. Ako povedal ďalší expert na leteckú bezpečnosť Jack Casey, "šatstvo by bolo z ľudí strhnuté". "Myslím, že väčšina bola mŕtva dávno pred dopadom na vodu," tvrdí. Výbuch na palube lietadla sa podľa expertov nedá úplne vylúčiť, aj keď nájdené telá nevykazujú známky popálenín.
Pátracie tímy z Brazílie, Francúzska, USA, Holandska a ďalších krajín pokračujú v prehľadávaní Atlantického oceánu v snahe nájsť ďalšie telá, trosky a najmä čierne skrinky z Airbusu 330-200, ktoré sa zrútilo do Atlantiku na ceste z Ria de Janeiro do Paríža v noci na 1. júna počas silnej búrky. Všetkých 228 ľudí na palube zahynulo. Záchranárom sa zatiaľ podarilo vyloviť 50 tiel a vyše 400 kusov trosiek a batožiny. Pátranie bude podľa francúzskych predstaviteľov pokračovať, kým bude šanca nájsť čierne skrinky. Tie sa zrejme potopili do niekoľkokilometrovej hĺbky a navádzací signál by mali vysielať ešte najmenej dva týždne.
Vyšetrovanie nešťastia sa zameriava aj na možnosť zlyhania tzv. Pitotových trubiek, ktoré slúžia na meranie rýchlosti. Na ich poškodenie upozornili pred haváriou automatické správy odvysielané lietadlom. Spoločnosť Air France už pod tlakom odborov vymenila tieto vonkajšie rýchlostné senzory na všetkých svojich lietadlách typu Airbus A330 a A340.