(Zdroj: SITA)
PARÍŽ - Letecký výrobca Airbus odmieta špekulácie o bezpečnosti jeho strojov v rámci vyšetrovania nedávnej tragédie lietadla Air France nad Atlantikom. Pohrozil súdnymi žalobami.
Rozhodne poprel, že by mal vyzvať, aby odstavili všetky Airbusy A330 a A340, kým sa nevymenia rýchlomery. Tvrdili to francúzske noviny Le Figaro. Média začali tieto prístroje označovať za príčinu katastrofálnej leteckej nehody, pri ktorej zahynulo 228 cestujúcich.
Francúzski vyšetrovatelia už ale vyzvali na opatrnosť pri posudzovaní možných dôvodov katastrofy. Uviedli, že nič nenaznačuje, že za ňu môžu práve vonkajšie rýchlomery. Hovorca Airbusu zdôraznil, že Európska agentúra pre bezpečnosť letectva (EASA) vydala vyhlásenie, v ktorom ubezpečuje, že používanie všetkých Airbusov je „úplne bezpečné“.
Air France začala pod tlakom médií a pilotov na všetkých podobných strojov meniť sondy rýchlomerov. Spoločnosť Airbus odpovedala listom, že jej lietadlá sú bezpečné aj so sondami staršieho typu.
Podľa agentúry AFP však v internom spise Air France stojí, že pri lietadlách A330 a A340 zaznamenali „významný počet incidentov spojených s rýchlomermi“. Le Figaro cituje časti správ o podobných incidentoch za letu. Podľa nich boli niekoľkokrát problémy pri prelete medzi dvoma mrakmi, ktoré boli dobre viditeľné na radare. Piloti vždy hovorili o „silných turbulenciách“ a „koktaile nezrozumiteľných poplašných hlásení“ prístrojov.
Francúzski vyšetrovatelia už ale vyzvali na opatrnosť pri posudzovaní možných dôvodov katastrofy. Uviedli, že nič nenaznačuje, že za ňu môžu práve vonkajšie rýchlomery. Hovorca Airbusu zdôraznil, že Európska agentúra pre bezpečnosť letectva (EASA) vydala vyhlásenie, v ktorom ubezpečuje, že používanie všetkých Airbusov je „úplne bezpečné“.
Air France začala pod tlakom médií a pilotov na všetkých podobných strojov meniť sondy rýchlomerov. Spoločnosť Airbus odpovedala listom, že jej lietadlá sú bezpečné aj so sondami staršieho typu.
Podľa agentúry AFP však v internom spise Air France stojí, že pri lietadlách A330 a A340 zaznamenali „významný počet incidentov spojených s rýchlomermi“. Le Figaro cituje časti správ o podobných incidentoch za letu. Podľa nich boli niekoľkokrát problémy pri prelete medzi dvoma mrakmi, ktoré boli dobre viditeľné na radare. Piloti vždy hovorili o „silných turbulenciách“ a „koktaile nezrozumiteľných poplašných hlásení“ prístrojov.