SOFIA - Bulharsko v piatok smúti za 16 obeťami štvrtkovej havárie autobusu, ktorému zlyhali brzdy a následne vrazil do turistov idúcich po horskej ceste.
Autobus 12. mája absolvoval technickú prehliadku, no dopravný policajt Aleksi Stratiev vyjadril pochybnosti nad spôsobom, akým bola vykonaná. V Bulharsku je 700 súkromných autoservisov, ktoré sú autorizované vykonávať každoročné povinné technické kontroly vozidiel. Majitelia áut im dávajú prednosť pred dôslednejšími kontrolami dopravnej polície. "Ak by sa testy vykonávali dôsledne, 30 percent všetkých vozidiel na cestách by bolo treba stiahnuť z premávky," povedal Stojan Želev, prezident Asociácie výrobcov áut.
Štvrtková tragédia nebola prvá svojho druhu. V decembri 2006 zomrelo 18 ľudí potom, ako preťažené staré nákladné auto pre poruchu bŕzd vrazilo do autobusu, ktorý sa následne zrútil do rieky.
V roku 2008 jazdilo v Bulharsku len 15 percent nových áut z celkového počtu vozidiel registrovaných v krajine. Podľa Želeva Bulharsko je cintorínom áut Západnej Európy a automafia je spriaznená so zákonodarcami. Bulharské zákony nekladú nijaké prekážky dovozu starých vozidiel a nepodporujú nákup nových áut. Veľké mestá sú preplnené starými vozidlami bez katalyzátorov, čím sa poškodzuje životné prostredie a zvyšuje počet nehôd.
Bulharsko má len 418 kilometrov diaľnic a dve tretiny zo zostávajúcich 19 000 kilometrov ciest potrebujú opravu. Každoročne zahynie pri dopravných nehodách na cestách približne 1000 ľudí.