Pondelok23. december 2024, meniny má Nadežda, Naďa, zajtra Adam, Eva

Europoslancom sa nepáčia extrémne štíhle ženy v reklamách

Európsky Parlament
Európsky Parlament

BRUSEL - Poslancom Európskeho parlamentu sa príliš nepozdáva súčasná bežná prax, keď rôzne výrobky v reklamách prezentujú pekné a niekedy až extrémne štíhle ženy. V nezáväznom uznesení, ktoré včera schválili, preto vyzývajú reklamné agentúry, aby najímanie takýchto modeliek naozaj starostlivo zvažovali.

V správe súčasne žiadajú nulovú toleranciu voči genderovým stereotypom v oblasti reklamy. Chcú rovnako dosiahnuť, aby štáty EU študovali obraz mužov a žien v reklame a marketingu.

Podľa europoslancov obraz "ideálneho telesného vzhľadu", aký niekedy prezentuje reklama, môže negatívne ovplyvniť sebadôveru žien a mužov. To môže mať nakoniec dopad na zdravie ľudí. Medzi najviac ohrozených patrí napríklad mládež. Nie všetci však so správou súhlasia. Podporilo ju 504 poslancov, zatiaľ čo 110 bolo proti a 22 sa zdržalo. Český europoslanec Vladimír Železný napríklad pre ČTK uviedol, že sa obáva, že pre slobodu vyjadrovania predstavuje táto správa vážne ohrozenie.

"Čo je v jednej krajine pociťované ako trápne alebo neprijateľné, môže byť v inej vnímané ako vtipné a podarené. Naopak pokusy o celoeurópsku reguláciu prezentácie oboch pohlaví v reklame je vytváraním akéhosi spriemerovaného sterilného stereotypu,“ uviedol.

Jeho kolega Jan Březina pripomenul, že parlament je prvou inštitúciou EÚ, ktorá oficiálne vyzvala k spochybneniu tradičných mužských a ženských úloh. "Jediným dôvodom pre reguláciu a zásah verejnej moci je podľa môjho názoru situácia, keby zobrazenie ženy alebo muža v reklame bolo v rozpore s ľudskou dôstojnosťou, čo môže byť príklad niektorých reklám na sexuálne služby," uviedol Březina.

Existujú údajne obavy, že by výzvy mohli vyústiť v akési sociálne inžinierstvo zakazujúce napríklad zobrazovanie žien v zástere pri sporáku. Súčasne však Březina pripúšťa opodstatnenosť kritiky častej praxe reklamných agentúr, ktoré zobrazujú extrémne štíhle ženy ako životné vzory a ideály krásy.

Štúdie ukázali, že takto pokrivený obraz ideálu krásy vedie hlavne u dievčat k rozvoju porúch príjmu potravy, ako je anorexia a bulímia, a preto je nepochybne žiadúce, aby reklamy prinášali realistickejší pohľad na telesný vzhľad, dodal Březina.
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu