Sobota29. jún 2024, meniny má Peter, Pavol, Petra, zajtra Melánia

Desivé varovanie vedcov: Dva obrovské asteroidy sa blížia k Zemi! Náraz môže mať ničivé následky

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

RÍM - Takmer presne na Medzinárodný deň asteroidov 30. júna preletia okolo Zeme dva veľké kusy skaly v priebehu 40 hodín. Rozmery dvoch „potenciálne nebezpečných“ nebeských telies by mali v prípade nárazu so Zemou ničivé následky.

Úrad Európskej vesmírnej agentúry pre obranu proti asteroidom vo Frascati pri Ríme však všetkých upokojuje. Hovorí sa, že obe kozmické telesá predstavujú „nulové nebezpečenstvo“.

archívne video

NASA Earth Observatory oslavuje 25 rokov: Toto sú najúžasnejšie fotografie z vesmíru (Zdroj: NASA Earth Observatory)

Preto vo štvrtok asteroid UL21, ktorý má priemer približne 2,3 kilometra, preletí okolo Zeme vo vzdialenosti približne 6,6 milióna kilometrov - čo zodpovedá približne 17-násobku vzdialenosti medzi Zemou a Mesiacom. Dopad asteroidu tejto veľkosti by však mal katastrofálne následky.

Pre porovnanie: Vo februári 2013 vybuchol nad mestom Čeľabinsk asteroid s veľkosťou okolo 20 metrov. Tlaková vlna spôsobila zranenia okolo 1500 ľuďom, väčšine z nich pri rozbití okenného skla.

Vidieť ho dobrým ďalekohľadom

Napriek veľkej vzdialenosti možno podľa ESA asteroid pozorovať lepším ďalekohľadom, keď je nočná obloha jasná. Čas na to je tiež celkom dobrý: Podľa ESA bude nebeské teleso obzvlášť blízko o 22:14 SELČ.

O niečo viac ako 40 hodín neskôr, v nedeľu krátko pred Medzinárodným dňom asteroidov, sa 120 až 260 metrov veľký takzvaný NEO (Near-Earth Object) priblíži k Zemi oveľa bližšie. Len okolo 290 000 kilometrov je bližšie k našej domovskej planéte ako Mesiac.

Podľa ESA ho možno na nočnej oblohe pozorovať aj ďalekohľadom – aj keď zrejme nie z Európy: k najbližšiemu priblíženiu dochádza o 15:46 SELČ, keď je ešte svetlo. Tento asteroid s katalógovým názvom 2024 MK bol údajne objavený len 16. júna.

Objav takého veľkého nebeského telesa len týždeň pred preletom podčiarkuje potrebu zlepšiť schopnosť monitorovať potenciálne nebezpečné objekty v blízkosti Zeme, uviedla ESA.

Známych je 1,3 milióna asteroidov

Vesmírne úrady v súčasnosti poznajú približne 1,3 milióna asteroidov. Scenáre na ďalších 100 rokov sa znova a znova odohrávajú pre približne 35 000 v súčasnosti známych fragmentov blízko Zeme.

Viac o téme: AsteroidZem