Pondelok25. november 2024, meniny má Katarína, zajtra Kornel

Nové informácie o tragickej nehode RegioJetu! Rušňovodič ignoroval návestidlo Stoj

(Zdroj: TASR/AP/Fire Department of Pardubice region)

PRAHA - Český minister dopravy Martin Kupka poprel informácie niektorých českých médií, že príčinou minulotýždňovej tragickej nehody bol nefunkčný zabezpečovací systém počas rekonštrukcie železničnej stanice v Pardubiciach. Podľa Drážnej inšpekcie rušňovodič RegioJetu návestidlo Stoj videl a bol tiež dostatočne oddýchnutý. Uviedli to v stredu na spoločnom brífingu, informuje spravodajkyňa.

"Chcel by som vyvrátiť nepravdivé informácie, ktoré sa objavili v médiách a na sociálnych sieťach, že by železničná stanica Pardubice bola nezabezpečená. Nie je to pravda," povedal minister. Dodal však, že Česku chýba aktívny zabezpečovač, ktorý by dokázal zabrániť stretu vlakov. V súčasnosti používaný takzvaný návestný opakovač to nedokáže a aj preto chce ČR čo najskôr prejsť na európsky systém ETCS.

archívne video

Zrážka vlakov v Pardubiciach (Zdroj: Policie ČR)

Keď vlak RegioJetu stál na nástupišti, mal pred sebou podľa generálneho inšpektora Drážnej inšpekcie Jana Kučeru návestidlo, na ktorom bola návesť "opakovaná výstraha a rýchlosť 50". To podľa Kučeru rušňovodičovi jasne hovorilo, že na ďalšom návestidle bude návesť zakazujúca jazdu. "Rušňovodič sa s týmto vedomím rozbehol, zvyšoval rýchlosť a potom minul návestidlo zakazujúce jeho ďalšiu jazdu a následne došlo k zrážke," opísal okolnosti nehody. Rušňovodič RegioJetu potom podľa neho zneistel, sám si uvedomil, že urobil chybu a podarilo sa mu vlak zastaviť. Nákladný vlak však už zastaviť nedokázal.

Obaja rušňovodiči nemali prekročenú dobu jazdy

Riaditeľ inšpekcie Jiří Kolář dodal, že obaja rušňovodiči nemali prekročenú dobu jazdy a boli dostatočne oddýchnutí. Spresnil, že dotknuté vozne RegioJetu majú 43 rokov a okrem tejto spoločnosti ich deväť prevádzkujú aj České dráhy. Do oboch spoločností už preto naplánovali kontrolu.

Galéria: Regio Jet smerujúci do Košíc sa zrazil s nákladným vlakom!

Zástupcovia českej Správy železníc uviedli, že v súčasnosti používaný zabezpečovací systém na českej železnici pochádza z 60. rokov minulého storočia. Podotkli, že vykazuje mnoho nedostatkov a je do vysokej miery postavený na zodpovednosti človeka. V porovnaní s tým európsky ETCS kontroluje, či vodič zastaví pred návestidlom Stoj a či rešpektuje traťovú rýchlosť. Rušňovodiča "stráži" a ak limity prekročí, systém automaticky zasiahne a začne brzdiť vlak.

K tragickej nehode vlakov došlo minulý týždeň

K tragickej nehode vlakov došlo minulý týždeň v stredu pred polnocou pri novej stanici Pardubice - centrum. S nákladným vlakom sa tam čelne zrazil expresný vlak spoločnosti RegioJet, ktorý smeroval do Košíc a ďalej do ukrajinského Čopu. Pri nehode zomreli štyria ľudia a takmer 30 sa zranilo. Medzi obeťami boli dve Slovenky a dvaja ukrajinskí občania. Štyri Slovenky pri nehode utrpeli zranenia.

Viac o téme: NehodaInšpekciaVlakRušňovodičRegioJet
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu