JEMEN – Napätie v Adenskom zálive pri ústí do Červeného mora je od konfliktu v pásme Gazy čoraz silnejšie. Radikálni Húsíovia, ktorí operujú na území Jemenu, podnikajú pravidelné útoky na obchodné lode, ktoré mieria do Červeného mora a ďalej cez Suezský prieplav až do Európy. Situácia je veľmi zlá a čoraz viac dopravcov si radšej cestu predlžuje popri africkom pobreží. Odráža sa to však na cene tovarov a služieb.
archívne video
Červené more sa zmenilo na jedno z najnebezpečnejších miest na svete. Napätie eskaluje odvtedy, ako radikálni bojovníci z Jemenu, Húsíovia, začali podnikať raketové útoky na obchodné lode. Útoky majú prinútiť Izrael, aby stiahol svoje sily z Pásma Gazy a prestal aj s bombardovaním tohto územia.
Izrael spustil mohutný útok na Pásmo Gazy po tom, ako teroristi z Hamasu vyvraždili kibuci (väčšinou poľnohospodárske oblasti, kde prevláda výmenný obchod) v okrajových častiach na juhozápade krajiny a zaútočil počas hudobného festivalu, kde jeho bojovníci nemilosrdne vraždili a zobrali so sebou mnoho rukojemníkov.
Okolo Afriky
Situácia v Adenskom zálive pri ústí do Červeného mora vedie k trvalým oneskoreniam a narušeniu obchodu prevažne medzi Európou a Áziou. K tomu samozrejme treba pripočítať aj zvýšené náklady na dopravu. Pribúda čoraz viac prepravných spoločností, ktoré už zvolili inú cestu smerom do Európy. Lode tak musia prekonať ďalších 3 500 námorných míľ okolo Mysu Dobrej nádeje v Južnej Afrike. Pred otvorením Suezského prieplavu to bola jediná trasa námornej dopravy, ktorá spájala Európu s Východom.
Doprava
Suezský prieplav je jednou z najfrekventovanejších obchodných trás na zemi. V rámci lodnej dopravy sa týmto úsekom preplaví zhruba desať percent tovaru. Medzi rokmi 2018 až 2023 tvorili najvyššiu čiastku v lodnej doprave cez Suezský prieplav palivo/ropa (24,9 percent), pričom hneď za nimi s 22,7 percentami sa nachádzali rastlinné oleje a biopalivá. Na ďalších priečkach nechýbali hnojivá, olejniny, oceľ či skvapalnený zemný plyn LNG.
Od novembra však začala námorná doprava cez Červené more kolabovať. V dôsledku násilia v regióne sa výrazne zvýšili aj náklady na prepravu zhruba o polovicu až tretinu.
O dva týždne dlhšia
Najrýchlejšou alternatívou je preto oboplávanie Afriky cez Mys dobrej nádeje. Len na porovnanie, cesta z Amsterdamu (Holandsko) do Singapuru cez Suez a Červené more trvala zruba 26 dní. Okolo afrického pobrežia sa však predĺži o 10 až 14 dní. Situácia v oblasti Červeného mora je tak kritická, že zaoceánske lode si radšej vyberajú cestu okolo Afriky, a to aj napriek dlhšej dobe a vyšším nákladom na dopravu.