ŠTRASBURG – Europoslanci vo francúzskom Štrasburgu v týchto dňoch rokujú o návrhu uznesenia v rámci dopravy, ktoré by malo platiť na celom území Európskej únie. Závažnejšie tresty by sa už nemali vzťahovať len na krajinu, kde sa nehoda odohrala. Navyše sa rokuje aj o prísnejších opatreniach napríklad v prípade jazdy bez vodičského preukazu. Návrh už prešiel prvým čítaním.
archívne video
V súčasnosti, ak vodič príde o vodičský preukaz v dôsledku dopravného priestupku v inej krajine EÚ, ako je tá, ktorá mu vodičský preukaz vydala, sankcie sa vo väčšine prípadov uplatňujú iba v krajine, kde vodič prišiel o vodičský preukaz. Inými slovami, vodič nemôže riadiť motorové vozidlo len v tej danej krajine, v iných krajinách Európskej únie (EÚ) ale neplatia pre neho žiadne obmedzenia.
Aby sa zaistilo, že pozastavenie, obmedzenie alebo odňatie vodičského preukazu nerezidenta sa bude uplatňovať vo všetkých európskych krajinách, nové pravidlá vyžadujú, aby sa toto rozhodnutie prenieslo do krajiny EÚ, ktorá vodičský preukaz vydala. Informuje o tom Parlament Euróspkej únie v Štrasburgu.
Závažné dopravné priestupky
Poslanci navrhujú zaradiť jazdu bez platného vodičského preukazu do zoznamu závažných dopravných priestupkov, ako je jazda pod vplyvom alkoholu alebo smrteľné dopravné nehody, čo by vyvolalo výmenu informácií o zákaze šoférovať. Aj jazda 50 km/h nad povolenú rýchlosť patrí k závažným dopravným priestupkom, ktoré môžu mať za následok odobratie vodičského oprávnenia.
V obytných oblastiach poslanci navrhujú, aby sa jazda motorového vozidla znížila na 30 km/h. V prípade porušenia tohto predpisu by vodičovi aj tu hrozila strata vodičského preukazu.
Do siedmich pracovných dní
Parlament navrhuje stanoviť lehotu desiatich pracovných dní, aby sa krajiny EÚ navzájom informovali o rozhodnutiach týkajúcich sa odňatia oprávnenia viesť motorové vozidlo, a ďalšiu lehotu 15 pracovných dní na rozhodnutie, či sa zákaz oprávnenia viesť motorové vozidlo bude uplatňovať na celom území EÚ. "Dotknutý vodič musí byť informovaný o konečnom rozhodnutí do siedmich pracovných dní", dodávajú poslanci.
Člen progresívnej aliancie socialistov a demokratov v Európskom parlamente (od 2019), bulharský politik Petar Vitanov, na tieto navrhované zmeny reagoval nasledovne: "Som presvedčený, že táto smernica prispeje nielen k zníženiu počtu dopravných nehôd, ale aj k zvýšeniu povedomia občanov o zodpovednejšej jazde a ich túžbe rešpektovať pravidlá...nech jazdia kdekoľvek v Európskej únii."
Bezpečnosť cestnej premávky
Prvé čítanie o návrhu nových pravidiel pre vodičov na úrovni EÚ bolo prijaté 372 hlasmi, pričom 220 poslancov bolo proti a 43 sa zdržalo hlasovania. V júni 2024 bude zvolený nový parlament, ktorý bude v tomto pokračovať. Nové pravidlá zákazu šoférovania sú súčasťou balíka o bezpečnosti cestnej premávky, ktorý Komisia predložila v marci 2023. Cieľom je zlepšiť bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky a do roku 2050 sa čo najviac priblížiť nulovej úmrtnosti na európskych cestách.