WASHINGTON - Záchranári pátrajúci pomocou sonaru po nezvestnej ponorke Titanic s piatimi ľuďmi na palube zaznamenali v severnom Atlantiku v oblasti, kde plavidlo pred dvoma dňami zmizlo, pod vodou zvuky. Uviedli to médiá s odvolaním sa na zdroje americkej vlády. Informuje o tom agentúra AFP. Najnovšie informácie však hovoria, že zvuky nepochádzajú zo stratenej ponorky.
Aktualizované o 10:45: Svitla iskierka nádeje. Ale teraz sa zdá, že to opäť zhasla. Po tom, čo americká pobrežná stráž v stredu skoro ráno oznámila, že z oblasti, kde Titan zmizol, sa ozývajú "klopavé zvuky", následné pátranie prinieslo negatívne výsledky.
Na Twitteri to oznámila americká pobrežná stráž Boston Massachusetts. "Kanadské lietadlo P-3 zaznamenalo v oblasti pátrania hluk pod vodou. Misie ROV boli potom premiestnené, aby preskúmali pôvod hluku. Tieto vyhľadávania ROV priniesli negatívne výsledky, ale budú pokračovať," uviedla pobrežná stráž.
Správy o zvukoch spod hladiny mora
Správy o zvukoch pod vodou potvrdila aj americká pobrežná stráž. Kanadské lietadlo P-8 zapojené do pátrania "zaznamenalo v oblasti zvuky podobné búchaniu", ktoré sa opakovali každých 30 minút. O štyri hodiny neskôr nasadili do pátrania ďalší sonar, a zvuky bolo opäť počuť. Informovala o tom aj spravodajská stanica CNN s odvolaním sa internú komunikáciu amerického ministerstva pre vnútornú bezpečnosť.
Výletná ponorka Titan sa stratila v nedeľu počas plavby k vraku parníka Titanic. Ten sa nachádza v hĺbke okolo štyroch kilometrov vo vzdialenosti približne 640 kilometrov od pobrežia kanadskej provincie Newfoundland. Plavidlo Titan približne po hodine a 45 minútach plavby prestalo komunikovať s kanadskou výskumnou loďou Polar Prince, ktorá ju sprevádzala. Americká pobrežná stráž v utorok oznámila, že cestujúcim v Titane sa zásoby kyslíka minú najneskôr vo štvrtok o 13.00 h.
Bude pátrať ďalších osem plavidiel
Osem ďalších lodí bolo v utorok na ceste, aby pomohli pri pátraní po nezvestnej ponorke. Patrili medzi ne štyri lode kanadskej pobrežnej stráže, francúzska výskumná loď L'Atalante a kanadská HMCS Glace Bay, ktorá má na palube dekompresnú komoru a zdravotnícky personál, uviedla americká pobrežná stráž.
Po záchrane sa potápači, ktorí mali nehodu, musia do takejto hyperbarickej komory dostať čo najrýchlejšie, aby nedošlo k trvalému poškodeniu zdravia. Ak sú ľudia dlhší čas pod vysokým okolitým tlakom, ako je to vo veľkých hĺbkach vody, absorbujú viac dusíka ako normálne. To môže viesť k bublinám plynu v krvi a tkanivách, ktoré môžu byť smrteľné, ak sa dostanú do mozgu.
Americké námorníctvo poslalo vybavenie na záchranu
Americké námorníctvo tiež posiela zariadenie na záchranu ponorky. Ako uviedla hovorkyňa nemeckej tlačovej agentúry, hlbokomorský záchranný systém so skratkou "Fadoss" by mal doraziť do kanadského mesta St. Johns na Newfoundlande v stredu večer (miestneho času). Pôvodne nebolo jasné, kedy by sa mohla dostať do oblasti hľadania stovky kilometrov južnejšie.
Americké námorníctvo opisuje „Fadoss“ ako „prenosný lodný zdvíhací systém, ktorý poskytuje spoľahlivú hlbokomorskú nosnosť až 27 ton na vyzdvihnutie veľkých, objemných a ťažkých potopených predmetov, ako sú lietadlá alebo malé lode.“ Navijak zariadenia a káble sú súčasťou vybavenia rôznych veľkostí v závislosti od typu a hmotnosti zdvíhaného objektu. „Fadoss“ je možné použiť až po nájdení ponorky. Zatiaľ však po „Titanovi“ niet ani stopy.
Ovládanie pomocou ovládača videohier
Keď je pilot na palube, používa tieto pokyny na riadenie pomocou upraveného ovládača videohier, ktorý funguje na AA batérie.
Stockton Rush, generálny riaditeľ OceanGate Expeditions, spoločnosti, ktorá ponorku vlastní, v nedávnom rozhovore povedal, že na ovládanie Titanu používajú upravený ovládač Logitech gamepad. Malá ponorka by mala fungovať ako výťah. "Nemalo by to vyžadovať veľa zručnosti," povedal Rush.