BERLÍN - Moderné nemecké bojové vozidlá pechoty Puma, ktoré majú byť jednou z hlavných opôr armády, sa stretávajú s vážnymi problémami. Ministerka obrany Christine Lambrechtová preto až do vyriešenia problémov pozastavila ďalšie nákupy týchto strojov. Závady ohrozujú nielen akcieschopnosť bundeswehru, ale aj záväzky Nemecka voči NATO, pretože Berlín v budúcom roku preberá vedenie aliančných síl veľmi rýchlej reakcie.
Generálny inšpektor nemeckej armády Eberhard Zorn uisťuje, že na obnove prevádzkyschopnosti obrnencov sa pracuje a že Nemecko bude hneď od začiatku nadchádzajúceho roka schopné záväzkom voči NATO splniť. Namiesto Pum ale Nemecko pre potreby NATO poskytne staršie vozidlá Marder.
"Nedávne zlyhanie obrnencov Puma je značným neúspechom," povedala dnes Lambrechtová. Zdôraznila, že pokiaľ sa vozidlo nepreukáže ako stabilné, nemôže ho armáda používať. "Naši vojaci sa musia spoľahnúť na to, že zbraňové systémy zostanú robustné a stabilné aj v boji," uviedla.
Spoľahnúť sa na nemecké ozbrojené sily môže podľa Lambrechtovej aj Severoatlantická aliancia. Pre potreby aliančných síl veľmi rýchle reakcie preto Nemecko namiesto pôvodne zamýšľaných Pum nasadí stroje Marder. Tie do výzbroje bundeswehr zaraďoval od 70. rokov minulého storočia a za ich nástupcov si armáda vybrala spomínané Pumy. "S bojovými vozidlom pechoty Marder sme počítali už počas príprav, čo sa ukázalo ako múdre," dodala ministerka.
Ešte pred týždňom pritom Lambrechtová hovorila o veľkom dni pre Nemecko, keď rozpočtový výbor Spolkového snemu schválil nákup amerických stíhačiek F-35 a ďalšie miliardové projekty modernizácie nemeckej armády, vrátane dozbrojenia vozidiel Puma.
Problémy obrnencov odhalilo nedávne cvičenie, na ktorom bolo z prevádzky vyradených všetkých 18 zapojených vozidiel. Generál Ruprecht von Butler potom napísal inšpektorovi pozemných síl Alfonsovi Maisovi správu, v ktorej podľa magazínu Der Spiegel označil operačnú pripravenosť vozidiel za stávku do lotérie. "Bohužiaľ sa musím takto tvrdo vyjadriť. S obvyklou spoľahlivosťou nemeckých pozemných vozidiel to nemožno porovnávať," citoval magazín generála.
Najpálčivejšie závady sa podľa magazínu týkali elektroniky, jedného z obrnencov postihol aj požiar káblov v priestore pre vodičov a problémy boli aj s funkčnosťou streleckých veží. Tieto problémy sú podľa generálovho listu známe, za prekvapivú ale označil ich početnosť. K rozsiahlym výpadkom uviedol, že sa nedali očakávať, pretože stroje boli nasadené iba na strelnici v severonemeckých nížinách, kde neboli vystavené nadmernej záťaži.
Správy o technických nedostatkoch obrnených vozidiel zaujali nielen médiá, ale aj poslancov. Šéfka parlamentného výboru pre obranu Marie-Agnes Stracková-Zimmermannová kritizovala predovšetkým to, že Spolkový snem nebol vôbec informovaný a že ona sama sa o všetkom dozvedela až z tlače. To, že problémy sú, prípadne môžu nastať, nie je podľa nej nič neobvyklé. "Očakávam ale, že my ako výbor dostaneme obratom vyhlásenie," povedala.
Generálny tajomník opozičnej Kresťanskodemokratickej únie (CDU) Mario Czaja v televízii RTL vyhlásil, že problémy obrnených vozidiel Puma sú nielen nepríjemné, ale aj ponižujúce, preto by mal kancelár Olaf Scholz zasiahnuť. "Dúfame, že tento týždeň bude jasno," dodal Czaja, ktorého CDU je spoločne so sesterskou bavorskou Kresťansko-sociálnou úniou (CSU) najväčšou opozičnou silou v parlamente.
Lambrechtová označila kritiku z parlamentu za oprávnenú a uviedla, že do konca nadchádzajúceho týždňa bude mať analýzu incidentov. "Projekt Puma sa nachádza v rozhodujúcej fáze, a to som všetkým zúčastneným jasne zdôraznila," povedala o krízovej schôdzke na ministerstve obrany. Na tú Lambrechtová pozvala zástupcov armády a zbrojného priemyslu.
Prvé bojové vozidlá pechoty Puma zo sériovej produkcie dostala nemecká armáda prvýkrát v roku 2015. V budúcnosti majú plne nahradiť dosluhujúce vozidlá Marder, o ktoré sa nemecká mechanizovaná pechota opiera od 70. rokov minulého storočia.