NEW YORK - Americká spoločnosť Goodyear Tire & Rubber musí českému vynálezcovi Františkovi Hrabalovi zaplatiť 65 miliónov dolárov, rozhodol v pondelok súd v Spojených štátoch. Spor sa týkal Hrabalových nápadov ohľadom samonafukovacích pneumatík, uviedol špecializovaný server Law360, ktorý sa venuje obchodným sporom.
Firma si podľa súdu privlastnila päť obchodných tajomstiev vynálezcu a jeho spoločnosti Coda Development, informoval ČTK konateľ spoločnosti Coda Jan Martínek. Porota rozhodla, že Goodyear rokoval so zlým úmyslom.
Spoločnosť Coda zažalovala firmu Goodyear a jej niekdajšieho inžiniera Roberta Benedicta v roku 2015. Česká firma uviedla, že sa Hrabal v januári a júni 2009 stretol so zamestnancami Goodyearu ohľadom možnosti spolupráce a zavedenia jeho nápadov do výroby.
Spoločnosť nikdy neuzavrela partnerstvo s českou spoločnosťou
Americký výrobca pneumatík podpísal zmluvu o mlčanlivosti, podľa ktorej mohol využiť poznatky svojich zamestnancov iba v prípade, že by uzavrel partnerstvo s českou spoločnosťou. To sa ale nikdy neuskutočnilo.
Benedict však využil poznatky zo stretnutí a začal ich rozvíjať v nádeji, že to spoločnosti Goodyear v nasledujúcich rokoch prinesie zisky v stovkách miliónov dolárov, tvrdí spoločnosť Coda. Goodyear podľa nej tiež získal na základe Hrabalových nápadov dva patenty.
Spor ešte pokračuje
Súdny spor sa ešte neskončil. Spoločnosť Coda súd požiadala, aby k dvom patentom bolo priradené Hrabalovo meno. Požiadala tiež o vydanie príkazu, ktorý by spoločnosti Goodyear zakázal používať informácie, ktoré boli podľa českej firmy ukradnuté.
V jadre procesu išlo podľa právnej zástupkyne firmy Coda o to, že "miestna spoločnosť vzala nápady malého človeka a vyhlásila ich za svoje". Goodyear sa obhajoval tým, že Hrabalovo obchodné tajomstvo bolo zverejnené v žiadostiach o patent, verejných vyhláseniach a prezentáciách.
Technológia samonafukovacích kolies zabezpečuje automatické hustenie pneumatík, ktoré obsahujú miniatúrnu pumpičku. Systém poháňa energiu, ktorú generuje rotujúce koleso. Vodič tak nemusí kontrolovať tlak v pneumatikách.