LONDÝN - Reklamy na online zoznamky zneužili situáciu okolo útoku Ruska na Ukrajinu. Počas invázie totiž ponúkali možnosť stretnúť sa s osamelými Ukrajinkami. Využívali to najmä slobodní muži a cez oficiálny britský podporný program Homes for Ukraine.
Úrad pre reklamné štandardy (ASA) uviedol, že tri reklamy od SofiaDate, ktoré sa na internete objavili v máji s modelkami oblečenými v spodnej bielizni a v sexi pózach, spájali zraniteľnosť žien s ich sexuálnym príťažlivosťou, uvádza Daily Mail.
Britská vláda v tom čase spustila podporný program Homes for Ukraine, v rámci ktorého môžu Briti ubytovať u seba doma utečencov z Ukrajiny. Reklamy s tým súvisiace propagovali miestne noviny. V jednej z nich bola na balkóne odfotená blondínka v úzkych žltých šatách, o ktorej sa vydavateľ Newsquest vyhlásil, že je trošku vyzývavá a sexi, ale nemá to nič spoločné so ženami, ktoré utekajú pred vojnou. Spravodajský portál sa však po zvážení rozhodol reklamy odstrániť, pretože zrejme boli v rozpore s ich zásadami o odmietnutí reklám na prostitúciu a obchodovania s ľuďmi.
Ďalšie vyšetrovanie odhalilo, že niektorí muži využívajú utečenecký program na kontaktovanie sa so slobodnými a zraniteľnými ženami, ktoré utekajú pred vojnou. ASA boli podané už tri sťažnosti, v ktorých sa uvádzalo, že reklamy boli nevhodné a urážlivé v kontexte vojny na Ukrajine.
Centrum pomoci SOS Ukrajina končí svoju prevádzku (archívne video)
Využitie situácie
Astrasoft Projects, ktorá spočiatku tiež propagovala vyzývavé pózy modeliek, tiež reklamy odstránila. Prvá reklama sa objavila na webovej stránke Dorset Echo a uvádzala: "Môžete sa stretnúť s tisíckami osamelých ukrajinských žien. Zabudnite na osamelosť. Buďte šťastní." Druhá a tretia reklama, obe zobrazené na webovej stránke škótskych novín The National, obsahovali obrázky žien vo vyzývavých polohách a hlásali: "Spojenie nezadaných mužov z celého sveta s ich ideálnymi partnerkami."
The National and Newsquest Media Group, obchodujúca pod názvom Dorset Echo, uviedli, že tieto reklamy slúžili len ako zoznamovacie reklamy, aj keď z mužského pohľadu sa mohli zdať ako mierne sexistické sexistické. Reklamy sa podľa nich nevzťahujú na vojnu na Ukrajine, neobsahujú žiadne partizánske symboly a tiež nie sú útočné voči ukrajinským ženám alebo vo všeobecnosti voči ukrajinskému ľudu. Na podporu sťažností ASA uviedla, že ženy v reklamách boli zobrazené spôsobom, ktorý bol aspoň čiastočne navrhnutý tak, aby dráždil čitateľov.
Zneužívanie a domáce násilie
Medzitým v máji vyšlo najavo, že muži so záznamami o domácom zneužívaní alebo násilí údajne posielali správy slobodným Ukrajinkám vo veku 20 až 30 rokov v špeciálne vytvorených skupinách na Facebooku. Niektorí utečenci sa dokonca stali bezdomovcami po tom, čo sa prerušili vzťahy s hostiteľmi alebo sa zistilo, že bývanie nebolo dobre preverené.
Istá matka dvoch detí tvrdila, že celá jej rodina mala spať v jednej malej izbe hneď vedľa kuchyne, a to aj napriek tomu, že im spočiatku boli sľubované oddelené spálne. Dodala, že ich prechodné bývanie bolo plné nacistických obrázkov a sovietskych symbolov.