MOSKVA - V automobilovom priemysle ich zrejme po invázii na Ukrajinu čakajú ťažšie časy. Reč je o Rusku, ktoré po uvalení sankcii veľkých svetoznámych spoločností prichádzajú tiež o veľké množstvo investícii, materiálu, ale predovšetkým technológie, ktorá dnes v tomto priemysle vo veľkom rozhoduje. Niektorí si to možno neuvedomujeme, ale dnes už štandardné veci ako airbagy či integrovaná elektronika na počítanie kilometrov sú z väčšej časti tvorené najnovšími technológiami, o ktoré vo veľkej miere teraz Rusko príde a z pohľadu motorizmu ich to môže hodiť do tzv. doby kamennej, či skôr doby "žiguli".
O strate potenciálu z pohľadu moderných technológii v ruskom motorizme po invázii na Ukrajinu a sankciách píše portál Politico. Podľa záverov zahraničných spravodajcov je totiž automobilový trh v Rusku v kritickom stave po tom, čo ho postihli sankcie a stiahnutie medzinárodných spoločností z tamojšieho trhu.
Musia sa vrátiť k zastaralej technológii, potvrdil šéf známeho magazínu
Výsledkom pomerne nezmyselného vojnového ťaženia v Rusku má byť nakoniec to, že technológia v automobiloch vyrábaných v rozľahlom továrenskom komplexe spoločnosti Tolyatti na rieke Volga bude bližšie k tým, ktoré boli vyrobené v umierajúcich časoch Sovietskeho zväzu, než čokoľvek, čo sa dnes predáva napríklad v Európe. "Trh je v stave neistoty, ako bude táto práca vôbec pokračovať," povedal Evgeny Eskov, ktorý vedie redakciu ruského AutoBusiness Review magazínu. "Továreň môže stále fungovať, ale bude vyrábať modely z minulosti," smutne konštatuje.
Otázkou teraz ostáva, čo znamená "model z minulosti". Mnohým pri týchto slovách zrejme v hlave naskočia obrázky z minulosti, keď sa ako na páse vyrábali štandardné modely áut Lada Riva a podobných.
Dnes je však doba aj z bezpečnostného hľadiska na trochu inej úrovni a mnohí si zrejme ani neuvedomujú, ako nás najnovšia technológia v terajších vozoch zmenila a často ochránila. Vezmime si len také airbagy, ktoré zrejme aj v týchto dňoch budú v Rusku ohrozenou záležitosťou.
Zrejme budú musieť dať zbohom airbagom či systému ABS
Politico dáva do popredia subkompaktný model Granta bude vyrobený bez najmodernejšej elektroniky. To znamená, že príde o tak často využívané funkcie ako ABS, vodiča, núdzové komunikačné systémy a dokonca ani spomínané airbagy.
Taktiež nebude mať kyslíkové senzory vo výfukovom systéme, čím sa redukuje úroveň emisií z normy Euro 5 na normy Euro 2. Riadiaca jednotka motora a jej firmvér sa zjednodušia a dodávateľov Renaultu nahradia ruské spoločnosti, informoval ruský automobilový časopis Avtostat. Aby mohla ruská vláda povoliť predaj takýchto niektorých až primitívnych vozidiel, bude musieť uvoľniť svoje technické normy.
Sankcie zasiahli aj výrobu v priemyselných halách
To, že niektoré sankcie a odchod spoločností skutočne fungujú už aj v praxi dokazujú konkrétne činy. Závod AvtoVAZ bol napríklad nútený skrátiť pracovný čas svojim pracovníkom, ktorí od 4. do 24. apríla odchádzajú na dovolenku, a pozastaviť výrobu niekoľkých modelov, pričom začal hľadať vo svete kľúčové produkty, ako sú polovodiče, ktoré moderné autá potrebujú, ale nie sú prístupné hlavne kvôli aplikovaným sankciám.
"Prebiehajú práce na nahradení niektorých dôležitých dovážaných komponentov alternatívami," uviedla AvtoVAZ vo vyhlásení a dodala, že vyvíja aj špeciálne modely menej závislé od dielov vyrobených v zahraničí, ktoré sa postupne dostanú do predaja v Rusku "v nadchádzajúcom období".
Najskôr globálna čipová kríza a teraz ... sankcie
Čo sa týka polovodičov, tu nemá problém len Rusko, ale už dlhodobo ide o globálny nedostatok. Čo je však horšie, pre Ladu to teraz bude aj pre sankcie ešte komplikovanejšie. "[AvtoVAZ] sa snaží lokalizovať viac výroby, ale už sú na 80 percentách [miestne časti]," povedal Ian Fletcher, analytik sledujúci trh v S&P Global Mobility. "Nie je to nevyhnutne o veľkom komponente, môže to byť niečo veľmi malé, najväčším problémom pri stavbe auta je, že existuje veľa elektronických prvkov," vysvetľuje.
Čína ako posledná inštancia
Zdá sa, že jedinou nádejou pre Rusko je teraz Čína a dovoz dielov z tejto krajiny. Myslia si to aj analytici. Ruský zákon schválený v marci umožní dovoz tovaru chráneného právami duševného vlastníctva distribútorom bez licencie. Tento systém, známy ako "paralelný dovoz“, by teda mohol spoločnosti AvtoVAZ ponúknuť spôsob získavania dielov z tretích krajín.