NEW YORK - Rozhodnutie amerického reťazca rýchleho občerstvenia McDonald's zatvoriť v reakcii na vývoj situácie na Ukrajine všetky svoje reštaurácie v Rusku zareagovali aj ďalšie známe americké značky.
Krátko po oznámení McDonald's informovali o pozastavení svojich aktivít v Ruskej federácii aj kaviarenský reťazec Starbucks a nápojové spoločnosti PepsiCo a Coca-Cola. McDonald's a Pepsi sú pritom značky, ktoré spolupracovali už so Sovietskym zväzom a ako prvé vstúpili na ruský trh po páde ZSSR.
Práve tieto značky boli považované za priekopníkov na zlepšenie vzťahov Moskvy a Západu. Prvú reštauráciu v Rusku otvoril McDonald's v roku 1990 na Puškinovom námestí v centre Moskvy. McDonald's informoval, že dočasne zatvorí všetkých takmer 850 reštaurácií v Rusku, svojim zamestnancom však naďalej bude vyplácať mzdu. Spoločnosť zamestnáva v Rusku približne 62.000 ľudí.
Následne sieť kaviarní Starbucks informovala, že v Rusku dočasne zatvorí stovky svojich obchodov. PepsiCo pozastaví všetky reklamné aktivity na ruskom trhu a predaj svojich nápojových značiek. Naďalej však bude predávať niektoré esenciálne výrobky ako detská výživa. Aj konkurenčná Coca-Cola oznámila, že svoj biznis v Rusku dočasne zastaví. Coca-Cola bola pritom oficiálnym nápojom počas OH 1980 v Moskve, napriek tomu, že Spojené štáty olympiádu bojkotovali na protest proti invázii Sovietskeho zväzu do Afganistanu.
Nestlé zastavuje kapitálové investície v Rusku
Švajčiarsky potravinársky gigant Nestlé v stredu oznámil, že zastavuje kapitálové investície v Rusku po invázii na Ukrajinu. Rozhodnutie švajčiarskej spoločnosti nasleduje po podobných krokoch iných veľkých potravinárskych firiem, ktoré sú pod tlakom spotrebiteľov, aby sa postavili proti konfliktu.
Aj Procter & Gamble a Unilever tento týždeň informovali, že ukončujú nové kapitálové investície v Rusku a už tam neinzerujú. Unilever pozastavil tiež všetok dovoz a vývoz produktov do a z krajiny. Koncern Nestlé, ktorý už predtým uviedol, že v Rusku viac neinzeruje, však bude pokračovať v dodávkach základných potravinárskych produktov, pričom bude postupovať podobne ako ostatné veľké potravinárske spoločnosti.
Najväčší výrobcovia spotrebného tovaru na svete zaostávajú za spoločnosťami, ktoré poskytujú finančné služby, ropnými a plynárenskými firmami a maloobchodníkmi, ktorí sa úplne stiahli z Ruska. Tvrdia, že Rusi potrebujú niektoré ich produkty na každodenný život.