BRUSEL - Komisárka Rady Európy (RE) pre ľudské práva Dunja Mijatovičová zverejnila v stredu v úlohe tretej strany svoje písomné pripomienky Európskemu súdu pre ľudské práva (ESĽP) v troch súdnych prípadoch, ktoré sa týkajú práv na umelé prerušenie tehotenstva v Poľsku.
Mijatovičová pripomenula, že rozhodnutie poľského ústavného súdu z októbra 2020, ktoré viedlo k takmer úplnému zákazu potratov odstránením jednej z troch výnimiek (v prípade poškodenia plodu), predstavuje posledný krok v právnom a procedurálnom rámci, ktorý v drvivej väčšine zakazuje prístup k bezpečným a legálnym interrupciám, čo má škodlivý vplyv na práva žien v Poľsku. Toto rozhodnutie treba vnímať na pozadí zhoršujúcej sa situácie, pokiaľ ide o prístup žien v Poľsku k sexuálnemu a reprodukčnému zdraviu.
Mijatovičová dospela k záveru, že uvedený rozsudok vytvoril situáciu, ktorá Poľsko ešte viac vzďaľuje od záväzkov vyplývajúcich z medzinárodného práva v oblasti ľudských práv, najmä tých, ktoré vyplývajú z článku 3 (zákaz mučenia a neľudského alebo ponižujúceho zaobchádzania) a článku 8 (právo na súkromný a rodinný život) Európskeho dohovoru o ľudských právach. Zdôraznila, že táto situácia je tiež v rozpore so zásadou zákazu retrogresie podľa medzinárodných noriem v oblasti ľudských práv.
Situácia sa zhoršuje
Zabezpečenie efektívneho prístupu žien k bezpečnej a legálnej interrupčnej starostlivosti je podľa Mijatovičovej súčasťou záväzkov členských štátov RE rešpektovať a garantovať ľudské práva žien tak ako sú opísané v ustanoveniach Európskeho dohovoru o ľudských právach. Zhoršujúca sa situácia v Poľsku v tejto oblasti je v príkrom rozpore s legislatívou vo veľkej väčšine členských štátov Rady Európy, ktorá povoľuje prístup k interrupčnej starostlivosti.
Mijatovičová v liste pre ESĽP konštatuje, že v záujme zabezpečenia účinnej ochrany ľudských práv by Poľsko malo urýchlene zaručiť všetkým ženám a dievčatám úplný a primeraný prístup k bezpečnej a zákonnej starostlivosti o umelé prerušenie tehotenstva tým, že zosúladí svoje zákony a prax s medzinárodnými normami v oblasti ľudských práv.
Súdne zásahy v úlohe tretej strany na ESĽP patria medzi nástroje, ktoré má komisárka k dispozícii na podporu presadzovania a ochranu ľudských práv. Tieto praktiky sú stanovené v Európskom dohovore o ľudských právach a sú založené na tematických aktivitách komisárky.