LONDÝN - Počas epidémie je pre typické londýnske čierne taxíky čoraz zložitejšie získať zákazníka. Ich majitelia tak mnohé z áut zaparkovali na poliach na predmestí metropoly, píše agentúra AFP.
Tony Georgiou si prezerá pole zaplnené taxíkmi zaparkovanými jeden vedľa druhého. "Už som stratil prehľad o tom, koľko vozov tu vlastne máme. Musí tu byť tak 150 až 200 áut, ktoré sme stiahli z prevádzky," hovorí s beznádejou v hlase Georgiou, šéf spoločnosti GB Taxis Limited, ktorá prenajíma vozidlá vodičom s licenciou. Ikonické klenuté taxíky boli pôvodne navrhnuté tak, aby vyhovovali cestujúcim v cylindroch. Patria k symbolom Londýna rovnako ako červené telefónne búdky alebo policajti v čiapkach.
Centrum mesta je teraz kvôli druhej celoštátnej uzávere ľudoprázdne a väčšina vodičov sa rozhodla svoje prenajaté taxíky vrátiť. Spoločnosti, ktoré autá prenajímajú, sú zahltené vrátenými vozidlami a musia ich skladovať na poliach za Londýnom. "Deje sa to všade, všade okolo cesty M25 (londýnsky okruh), sú tam polia plné taxíkov, rovnako ako tu," vysvetlil agentúre AFP Steve McNamara, generálny tajomník Asociácie vodičov taxi s licenciou (LTDA). Táto nevídaná situácia je podľa McNamaru pre niektorých neudržateľná.
Z áut Tonyho Georgioua už ukradli diely za 120.000 libier. Podnikateľ nevie, či jeho firma po 16 rokoch existencie práve tento boj ustojí. Po Londýne zvyčajne jazdí 20.000 taxíkov. Podľa čísiel asociácie LTDA, ktorá združuje 11.000 vozidiel, a letisko Heathrow ich je v súčasnosti v prevádzke len 20 percent. "Od júna sme prišli o 5000 až 6000 áut," uvádza McNamara. Niektorí vodiči taxi si podľa McNamaru teraz privyrábajú rozvozom pre supermarkety, ale väčšina z nich prestala pracovať.
Tí, ktorí naďalej vozia klientov, by si mohli zarobiť 20 percent svojho obvyklého ročného platu, ktorý sa spravidla pohybuje medzi 15.000 a 80.000 libier. Podľa McNamaru je hlavnou príčinou poklesu počtu taxíkov nový koronavírus a nie aplikácie typu Uber. Londýnske dopravné podniky (TfL) potvrdili, že zatiaľ čo k 1. marcu registrovali 19.000 vozov taxi s licenciou, na začiatku novembra to bolo 16.000.
Letisko Heathrow bolo predtým najfrekventovanejším v Európe. Taxikár Sam Houston tam obvykle čakal na jazdu tri hodiny, dnes, v čase koronavírusu, sa mu čakanie na jediného zákazníka bežne natiahne na 20 hodín alebo aj celý deň. Predtým vraj 45-ročného vodiča táto práca obstojne uživila, ale epidémia je podľa neho najhoršie obdobie, aké kedy za osem rokov s taxi zažil. Niektorí jeho kolegovia sa pokúsili získať podporu v rámci systému čiastočnej nezamestnanosti pre živnostníkov, ale mnohí z nich nespĺňajú podmienky na získanie peňazí.
"Chceme od vlády cielenú podporu pre naše odvetvie," hovorí Sam Houston a súhlasí s ním aj McNamara, ktorý dodáva, že vodiči majú finančné ťažkosti, hoci mnohí z nich nedávno investovali do elektromobilov alebo platobných terminálov. Požaduje špecifickú finančnú podporu, ktorá by sa podobala tej, ktorú získali reštaurácie. Taxislužby boli podľa McNamaru "rovnako tvrdo zasiahnuté, ak nie viac, ako tento sektor".