WASHINGTON - Aj takto sa dnes dá robiť prezidentská kampaň. Mediálny tím šéfa Bieleho domu sa pustil do propagácie súčasného amerického prezidenta Donalda Trumpa do ďalšieho volebného obdobia. To, akým štýlom to však predviedli, je na dlhú polemiku a kritici si na tomto spôsobe kampane skutočne zgustli.
Donald Trump odvádza skvelú prácu, lepšieho prezidenta Spojených štátov by som si nemohla priať, odkazuje vo videu Trumpovho volebného štábu mladá žena označená ako "Tracey z Floridy". V skutočnosti je to však herečka a zábery z prechádzky na pláži pochádzajú od spoločnosti dodávajúcej ilustračné obrazové materiály. Rovnaký postup použila kampaň šéfa Bieleho domu najmenej v ďalších dvoch prípadoch, pričom osoby vo videách zrejme ani nie sú Američania.
Portál Daily Mail dokonca na YouTube zverejnil porovnávajúce video. V ňom poskytli pohľad na konkrétne video, ktoré spustili republikáni a tiež originálne video, ktoré bolo natočené na ilustračné účely.
Na zavádzajúce facebookové spoty upozornil na začiatku týždňa novinár Judd Legum na svojom blogu Popular Information. Jeho autori síce priznávajú, že v nich nevystupujú skutoční Trumpovi podporovatelia, poznámka "skutočná výpoveď, stvárnené hercami" sa však objavuje iba na pár sekúnd, napísaná drobným písmom v rohu videa. Podľa Leguma napríklad v prípade "Tracey" nemožno z ničoho usudzovať, že slová uznania na adresu prezidenta skutočne predniesla mladá žena, "čo je zjavne hlavná idea tej reklamy".
Nie sú to ani len Američania
Čo sa týka samotnej protagonistky, podľa francúzskych médií ide o ženu z juhofrancúzskeho regiónu Var natočenú na pláži v Cannes. V databáze spoločnosti iStock má táto modelka videá, kde vystupuje aj ako zubárka či manažérka skladu. Ktorýkoľvek z ilustračných materiálov môžete kúpiť približne za 150 eur, píše televízia BFM TV.
V ďalších spotoch kampane Trump Make America Great Again Committee vystupujú "AJ z Texasu" a "Thomas z Washingtonu". V prvom prípade boli podľa magazínu Vice použité zábery vytvorené štúdiom sídliacim v Brazílii, v tom druhom zase materiál produkčnej spoločnosti z Turecka. Podľa Leguma je cieľom videí ukázať, že Trump má podporu "kľúčových demografických skupín".
Možnosť osobného stretnutia
Politický komentátor, ktorý pred viac ako desiatimi rokmi pôsobil aj ako volebný poradca exministerky zahraničia Hillary Clintonovej, upozornil na diskutabilné praktiky Trumpovej kampane za posledné mesiace už po niekoľkýkrát. V apríli napríklad po jeho výzve sociálna sieť Facebook zablokovala sadu materiálov Trumpovho štábu, ktoré porušovali pravidlá pre obsah reklám. Facebook naopak tento týždeň ihneď nezakročil proti novej sérii oznámení, ktoré adresátom tvrdia, že majú už len desať minút na to, aby sa prihlásili do súťaže o možnosť osobného stretnutia s Trumpom. Reklamy boli v obehu najmenej deň.
Spravodajský web BBC dodáva, že herci či ilustračné zábery sa v minulosti objavili aj v spotoch podporujúcich iných republikánskych politikov. Napríklad senátor Marco Rubio mal počas kampane pred prezidentskými voľbami v roku 2016 vo svojom videu s názvom "ďalšie ráno v Amerike" zábery z kanadského Vancouveru.