BUDAPEŠŤ - Plávajúci maďarský žeriav Clark Ádám, ktorý v stredu ráno vyplával po Dunaji zo severomaďarského Komáromu na miesto minulotýždňovej tragickej zrážky lodí v Budapešti, popoludní dorazil k prístavu predmestia hlavného mesta Újpest, kde zakotvil. Podľa verejnoprávnej televíznej stanice M1 tam plavidlo zostane, až kým neklesne hladina rieky, ktorá mu v terajšej situácii neumožňuje preplávať pod Margitin most.
Identifikácia dvoch tiel ešte nie je ukončená, oficiálne preto po minulotýždňovej zrážke lodí v Budapešti, pri ktorej zahynulo najmenej 13 ľudí, evidujú ešte ako nezvestných 13 juhokórejských turistov a dvoch maďarských členov posádky. Po zrážke vyhliadkovej a výletnej lode 29. mája krátko po 21.00 h v Budapešti pod Margitiným mostom, po ktorej sa vyhliadková loď v priebehu siedmich sekúnd potopila, z vôd rieky zachránili sedem ľudí.
Plávajúci žeriav Clark Ádám v stredu dorazil k prístavu predmestia hlavného mesta Újpest, kde zakotvil. K tomu, aby mohol priplávať na miesto potopeného vraku, je potrebné, aby hladina Dunaja klesla pod 420 cm. V stredu hladina začala opäť mierne stúpať, napoludnie dosiahla 451 centimetrov. Vodohospodári očakávajú jej pokles až vo štvrtok popoludní. Kritickým bodom plavby k miestu nešťastia je Margitin most, pod ktorým musí žeriav preplávať.
Plávajúci žeriav zakotvil na predmestí Budapešti
Podľa verejnoprávnej televíznej stanice M1 tam plavidlo zostane, až kým neklesne hladina rieky, ktorá mu v terajšej situácii neumožňuje preplávať pod Margitin most. Práve uvedený most je najkritickejším miestom plavby žeriava, ktorý po pomalom poklese hladiny Dunaja už v stredu dokázal preplávať pod železničným mostom Komárno-Komárom. Šéf technickej záchrannej operácie v Budapešti uviedol, že v priebehu stredy sa už žiadny potápač neponorí k vraku, pretože už splnili úlohy na tento deň. Potápači majú ešte zabezpečiť stabilizáciu vraku, aby ho nestrhol prúd vody zo súčasnej pozície.
Medzinárodný tím záchranárov, v ktorom sú okrem Maďarov a Kórejčanov aj Rakúšania a Česi, preveruje pod vodou stav vraku a hľadá miesta, ktoré by boli vhodné na pripevnenie potopenej lode k žeriavu. Experti varujú, že konštrukcia plavidla nemusí vydržať silný tlak prúdenia vody a v procese vyzdvihnutia sa môže zlomiť. Po nehode, ktorá sa stala 29. mája krátko po 21.00 h, zachránili z rieky sedem pasažierov. Doposiaľ identifikovali telá šiestich obetí, záchranné jednotky spoločne pátrajú ešte po 15 nezvestných.