KUALA LUMPUR/PRAHA - Malajzijské lietadlo s 239 ľuďmi na palube sa stratilo 8. marca 2014 miestneho času na trase z Kuala Lumpuru do Pekingu a doteraz sa po ňom márne pátra. Boeing 777 spoločnosti Malaysia Airlines do svojho cieľa nikdy nedorazil.
Pokračuje vyšetrovanie letu MH370: Výsledky však rodiny pasažiarov rozhodne nepotešili
Stroj vzlietol 7. marca o 17.41 h. SEČ a v hlavnom meste Číny mal pristáť o 23.30 h. SEČ. Predpokladá sa, že lietadlo sa zrútilo v južnej časti Indického oceánu západne od austrálskeho pobrežia, keď sa z neznámych dôvodov odklonilo od svojej trasy. Pátracím tímom sa napriek rozsiahlej medzinárodnej operácii a následnému súkromnému hľadaniu nepodarilo vrak objaviť.
Iba na opačnej strane Indického oceánu, na plážach ostrova Maurícius a na brehoch Tanzánie či francúzskeho ostrova Réunion, sa našli trosky, pri ktorých sa potvrdilo, že pochádzajú zo zmiznutého lietadla. Zatiaľ posledné nájdené trosky pochádzajúce z troch rôznych lokalít na africkom ostrove Madagaskar, odovzdali úradom príbuzní cestujúcich z lietadla v novembri 2018.
Na palube boli aj dve deti
Linku MH370 z malajzijského Kuala Lumpuru do Pekingu spoločne prevádzkujú letecké spoločnosti Malaysia Airlines a China Southern Airlines. Na palube bolo 227 cestujúcich, vrátane dvoch detí. Medzi cestujúcimi bolo zastúpených viac ako desať národností. Prevažne išlo o Číňanov a Taiwancov (153 osôb), druhú najpočetnejšiu skupinu tvorili Malajzijčania (38 osôb) a ďalej Indonézania (sedem osôb), občania Austrálie (šesť osôb) a Indovia (päť osôb).
Posádku tvorilo 12 Malajzijčanov. Pilotom bol 53-ročný Zaharia Ahmad Shah, ktorý mal nalietaných celkom 18 365 hodín. V spoločnosti Malaysia Airlines pracoval od roku 1981. Prvým dôstojníkom bol dvadsaťsedemročný Fariq Hamid, ktorý mal nalietaných 2763 hodín a vo firme pracoval od roku 2007.
Malajzia oficiálne označila 29. januára 2015 prípad zmiznutého letu MH370 za nehodu, poisťovne potom začali vyplácať príbuzným obetí odškodné. Oficiálne pátranie po lietadle bolo ukončené v januári 2017, od januára do júna 2018 vykonávala neúspešne pátracie akcie súkromná americká spoločnosť Ocean Infinity.
Teórie o únose a poškodení lietadla v minulosti
Dvaja z pasažierov použili pri kúpe leteniek ukradnuté cestovné pasy dvoch Európanov, Taliana a Rakúšana. Podľa stanice CNN si držitelia týchto pasov kúpili letenky spoločne. Letenky platili na cestu z Kuala Lumpuru do Pekingu a odtiaľ potom ďalej do Amsterdamu.
Spoločnosť Malaysia Airlines na linku nasadila lietadlo Boeing 777-200ER s registračným označením 9M-HRO. Ide o moderné dvojmotorové dopravné lietadlo, vyrábané od polovice 90. rokov americkou spoločnosťou Boeing. Na dĺžku meria 63,7 metra, rozpätie krídel činí 60,9 metra a trup má v priemere 6,19 metra. Maximálna vzletová hmotnosť stroja je 297,6 tony, pričom dolet činí až 14 310 kilometrov.
Malajzijský denník The Star s odvolaním sa na spoločnosť Malaysia Airlines napísal, že nezvestné lietadlo v roku 2012 utrpelo poškodenia krídla pri kolízii s iným strojom. Vzniknutú trhlinu údajne opravila priamo spoločnosť Boeing.