ZÁHREB – Dovolenka pri Jadrane začína byť pre Slovákov každým rokom drahšia a drahšia. Po tom, čo zdraželo mýtne na diaľniciach počas letných mesiacov, sa začali miestni podnikatelia nabaľovať aj na prenájmoch lehátok a slnečníkov. Žiaľ, v mnohých prípadoch nie sú výnimkou ani verejné pláže.
Chorvátske zákony však hovoria jasne. Pláže, ktoré nepatria žiadnemu hotelu či kempu, musia zostať verejné. Hoci podnikatelia nemajú právo, aby ľudí vyháňali, skutočnosť je iná. Verejné pláže sú častokrát ohraničené a turistom zakazujú, aby si na pláže nosili vlastné jedlo a pitie.
Nepriaznivá situácia nastala aj v obľúbenom letovisku Opatija v Kvarnerskom zálive, kde podnikatelia inkasujú za jednodňový prenájom lehátka aj 120 eur. Miestni obyvatelia to považujú za privatizáciu verejných pláží a sťažujú sa, že si nesmú rozložiť ani osušky, pretože podnikatelia ich vyháňajú a mnohokrát aj slovne napádajú.
Na pláži v obci Selce, ktorá sa nachádza v Kvarnerskom zálive, sa odohral nehorázny incident. Sociálne siete obleteli zábery, ako jeden z podnikateľov, ktorý prenajíma lehátka a slnečníky, vulgárne komunikoval s návštevníkmi pláže, ktorí odmietli zaplatiť za prenájom aspoň jedného lehátka, pričom mi predajca sľúbil, že druhé im prenajme zadarmo. Rozzúrený podnikateľ tak začal hádzať ich osobné veci do piesku. Následne sa bránil tým, že do pláže investoval a turisti ho vyprovokovali, pretože k nemu boli neslušní. Netrvalo dlho a pod zábermi sa začali kopiť reakcie od ďalších návštevníkov, ktorí zažili podobné nepríjemnosti.
Ďalší súkromný investor pred rokmi na obnovu piesočnatej pláže Lido v spomínanom Kvarnerskom zálive investoval takmer 4-tisíc eur. Pozdĺž celej pláže umiestnil platené lehátka a turisti tak nemajú žiadnu šancu, aby si našli voľné miesto na osušku. Pobúrení obyvatelia preto zorganizovali protest a do zrekonštruovaného areálu sa prišli vykúpať. „To len ukazuje, ako ľuďom došla trpezlivosť,“ skonštatoval pre chorvátsky denník tamojší aktivista Saša Alobič.
V predloženom návrhu zákona sa však uvádza, že najmenej 30 percent pláži musí byť oslobodených od podnikateľských aktivít. Podnikatelia teda majú k dispozícii 70 percent pláží, ktoré smú sprístupniť len za poplatok.
Prečítajte si aj: Ďalšia rana pre Slovákov, ktorí milujú dovolenku v Chorvátsku: Táto správa vás nepoteší!