MYS CANAVERAL - Oba pomocné vzletové stupne, ktoré sa po včerajšom štarte oddelili od rakety Falcon Heavy súkromnej americkej spoločnosti SpaceX, bezpečne pristáli v areáli Mys Canaveral. Prvý stupeň centrálnej časti nosiča sa však neplánovane zrútil do Atlantického oceána. Na tlačovej konferencii to uviedol zakladateľ SpaceX Elon Musk, ktorý napriek tomu prémiový let najsilnejšej rakety označil za mimoriadny úspech.
Po včerajšom takmer trojhodinovom čakaní, raketa spoločnosti SpaceX úspešne odštartovala z floridského Mys Canaveral. Podľa plánu sa najskôr od nosiča oddelili pomocné vzletové stupne, tzv. boostery, ktoré súčasne dosadli na pristávaciu plochu vo vesmírnom stredisku na Floride. O niečo neskôr sa odpojil aj prvý stupeň centrálnej časti, ktorý mal pristáť na plošine v Atlantiku. Podľa Muska ale pri návrate tohto stupňa došlo palivo, ktoré bolo nevyhnutné pre spomalenie a riadené dosadnutie. Dodal, že stupeň narazil na hladinu oceánu zhruba sto metrov od plošiny rýchlosťou 483 kilometrov za hodinu.
Prémiový a úspešný štart rakety Falcon Heavy otvoril nové možnosti vesmírneho cestovania, ktorý povedie k ďalším vesmírnym expedíciám. Spoločnosť SpaceX spravila revolučný pokrok, v rámci ktorého dokázala zmeniť a priblížiť cestovanie na Mars. Elektromobil Tesla Roadster, ktorý je momentálne na obežnej dráhe okolo Slnka smeruje k Marsu. Vo vesmíre by sa mohol udržať miliardy rokov.
Najnovšia správa zo SpaceX hlási, že centrálny stupeň rakety mal podľa plánu dopadnúť niekoľko metrov od plávajúcej plošiny rýchlosťou 500 kilometrov za hodinu. SpaceX uviedol, že daná plošina je s časti poškodená. Tesla Roadster je v súčasnosti na heliocentrickej obežnej dráhe okolo Slnka. Spoločnosť informovala, že zlyhalo pristátie prvého stupňa z dôvodu nedostatku paliva. Elon Musk uviedol, že SpaceX investovala do vývoja Falconu Heavy 500 miliónov dolárov (cca 405 miliónov eur).
NAŽIVO: Priamy prenos Starmana v Tesla Roadster
Dve z deviatich motorových trysiek spolu s niekoľkými časťami raketového stupňa boli pri náraze vymrštené na palubu plošiny. „Vyzerá to, že to bude pozoruhodná nahrávka, pokiaľ teda kamery rovnako nevybuchli,“ dodal Musk k neúspešnému pristátiu.
Third burn successful. Exceeded Mars orbit and kept going to the Asteroid Belt. pic.twitter.com/bKhRN73WHF
— Elon Musk (@elonmusk) 7. februára 2018
Stav oboch boosterov je naopak podľa Muska dobrý, takže by mohli byť znova použité. To sa ale pravdepodobne nestane, pretože ide o staršie verzie, ktoré už spoločnosť SpaceX nahradila novými. Naviac ich už v roku 2016 použili. Sledovať simultánne pristávanie stupňov na Myse Canaveral bolo podľa Muska asi to najvzrušujúcejšie, čo kedy videl.
Revolučný deň v dejinách vesmírneho cestovania: Uspešný štart rakety novej generácie
Musk pred štartom opakovane varoval, že testovací let sa nemusí podariť. Taktiež pripomenul, že úspechom by bolo aj to, keby Falcon Heavy vybuchol dostatočne vysoko, aby nezničil štartovaciu plochu.
„Mal som pred očami obrázok gigantickej explózie na štartovacej ploche,“ popísal Musk svoje pocity pred nakoniec úspešným štartom rakety. „Našťastie sa to ale nestalo,“ povedal. „Bláznivé veci sa stávajú skutočnosťou,“ dodal Musk.
V nákladnom priestore nosiča bol umiestený Muskov osobný elektromobil Tesla Roadster s postavou hviezdneho muža Starmana. Automobil bude teraz po eliptickej heliocentrickej dráhe krúžiť okolo Slnka podobne ako planéty.
Currently over Australia pic.twitter.com/HAya3E6OEJ
— Elon Musk (@elonmusk) 6. februára 2018
Raketa Falcon Heavy otvára cestu k letom na Mesiac a ďalším expedíciám v hlbokom vesmíre. SpaceX ale tento nosič k takýmto pilotovaným misiám využívať zrejme nebude. Musk na tlačovej konferencii totiž povedal, že spoločnosť chce teraz vynaložiť všetko úsilie na dokončenie vývoja úplne novej, opätovne využiteľnej rakety BFR, ktorá má byť schopná vyniesť na nízku obežnú dráhu okolo Zeme až 150 ton nákladu. Pre porovnanie, Falcon Heavy na rovnakú orbitu môže vyniesť zhruba 64 ton a legendárny americký Saturn V, ktorý drží prvenstvo najsilnejšej rakety v histórii, má nosnosť až 140 ton.