LONDÝN - Záhada zrušených letov Ryanairu je odhalená. Prehovorilo viacero pilotov tejto nízko nákladovej a známej leteckej spoločnosti. Ich verzia je však úplne iná ako verzia vedenia Ryanairu. Tisícky dotknutých pasažierov podľa nich nedoplatilo vôbec na hromadné dovolenky pilotov.
Situácia okolo Ryanairu je v posledných dňoch poriadne zamotaná. Spoločnosť musela rušiť veľa letov s odôvodnením, že veľa pilotov si zobralo dovolenku. Týmto krokom si pohnevali pasažierov, ktorí museli hľadať náhradnú dopravu na dovolenky či dokonca ich zrušiť.
Je to však skutočne tak? Stoja za zrušením letov hromadné dovolenky pilotov? Prehovorili piloti spoločnosti, ktorí to vidia úplne inak.
Toxická atmosféra, nedocenenosť
BBC prináša reakcia viacerých pilotov, ktorí hovoria o veľmi zlých podmienkach. Hovoria o "toxických podmienkach" a o tom, že sa cítia "nedocenení". Vraj mladí, začínajúci piloti to majú v Ryanairi dobré, môžu sa vyšvihnúť na kapitánov, no s postupom času je lepší odchod, píše britský portál. Reportérovi takúto situáciu priznala viac ako desiatka pilotov.
"Je to také mlátenie prázdnej slamy. Nemyslím si, že to bol pravý dôvod. Oni zrušia 50 až 60 letov denne, pretože na ne nemajú posádky, to znamená, že nebudú môcť prepravovať toľko ľudí," povedal pre český portál idnes.cz bývalý pilot Ryanairu, ktorý nechcel byť menovaný. Pracoval pre nich 5 rokov a pred niekoľkými mesiacmi odišiel.
Žiadne istoty, slabý plat
Ako dôvod odchodu uviedol zlé podmienky zmluvy. "Nedával mi žiadne istoty, Keby napríklad vybuchla sopka a nelietalo by sa, skončil by som na zemi bez jediného eura. Keby som ochorel, tiež by som nič nedostal, pretože som sám sebe zamestnávateľom," tvrdí pilot.
Mesačne dostával plat za približne 75 nalietaných hodín. Čas sa pritom počíta od momentu, keď sa lietadlo pohne do chvíle, keď zabrzdí v cieľovej destinácii. Problémom je, keď lietadlo mešká, alebo sa let úplne zruší. "Keď je let po troch hodinách zrušený, nedostanem za to zaplatené. Všetok čas, ktorý strávim mimo lietadlo, nie je zaplatený. Pritom som v práci približne 150 hodín," dodáva ten istý český pilot.
Nestíhajú naberať nových
"Podmienky Ryanairu sú zlé a ľudia odchádzajú. Firma už skrátka nestíha naberať ďalších pilotov ani z vonku, a ani, aby ich stihla vycvičiť. Nie je to vôbec kvôli dovolenkám," zakončil pre idnes bývalý pilot Ryanairu.
A netvrdí to len Čech. Jeden z nemenovaných pilotov tvrdí pre BBC to isté. Na to, aby sa situácia podľa neho neopakovala s rušením letov, je riešenie jasné - zlepšenie pracovných podmienok.
Lepší návrh odmietli
"Trh pilotov sa mení a Ryanair musí zmeniť spôsob ako piloti a manažment pracujú spolu na tom, aby zabezpečili stabilnú budúcnosť pre všetkých," znie vyhlásenie viacerých pilotov, ktoré má BBC k dispozícii.
Letecká spoločnosť zareagovala lepšou ponukou. Ryanair ponúkol pilotom paušálne bonusy do výšky 12 tisíc eur, odložené o rok, ak by sa vzdali niektorých nárokov na voľno, v snahe vyriešiť nedostatok zamestnancov, ktorý prinútil spoločnosť zrušiť tisícky letov počas nasledujúcich šiestich týždňov. Väčšina kolegov tieto návrhy zamietla.