BRATISLAVA - Nechceli sa pozerať na hnus, ktorá zaplavuje internet a rozhodli sa proti tomu bojovať. V dobe Facebooku, kedy si mladí väčšinou neoverujú informácie, rozbehli mladí študenti z Česka vzdelávaciu kampaň. S projektom zamierili už aj na Slovensko. V rozhovore pre Topky Karin Sólymosová zo Zvol si info prezrádza detaily projektu ako aj o plánoch do budúcnosti.
Komu, kedy a kde napadol Váš nápad odhaľovať propagandu?
Projekt Zvolsi.info vznikol na pôde Katedry politológie FSS MU (Fakulta sociálních studií Masarykovej univerzity v Brne) vďaka predmetu o propagande, ktorého výstupom mal byť kampaň. Pôvodne sa jednalo o 9 študentov, ktorí sa spojili do jedného tímu a v rámci predmetu stanovili cieľ, že nechcú bojovať proti niečomu, ale za niečo a to bola práve mediálna gramotnosť. Prvým krokom bol dotazníkový prieskum medzi 351 študentmi stredných škôl a gymnázií. Výsledkom bolo, že až pre 70% respondentov predstavuje Facebook primárny zdroj a 20% absolútne nerieši zdroj informácie. Tento prieskum len potvrdil náš predpoklad a to, že situácia je alarmujúca. Projekt bol oficiálne spustený 1. novembra 2016, vtedy ešte len v rámci Českej republiky.
Čo je podstata projektu Zvol si info?
Náš projekt sa venuje primárne mladým ľudom, stredoškolákom a vysokoškolákom. Ide sa o vekovú skupinu, ktorá je možno ľahkoverná a hlavne nekritická voči zdrojom informácií. To bolo aj dôvodom, prečo sme vybrali práve ich. Podstatou našej činnosti je predstaviť resp. naučiť mladých ľudí, ako sa majú chovať vo virtuálnom priestore, vyberať medzi zdrojmi informácií a hlavne, ako majú odhaliť dezinformáciu alebo hoaxy. Tieto zručnosti sa snažíme mladým predať prostredníctvom prednášok na školách, taktiež pomocou sociálnych sieti a na webových stránkach.
Ako podľa Vás najlepšie zabrániť hoaxom na sociálnych sieťach?
Hlavnou našou pomôckou je tzv. Surferov sprievodca po internete, ktorá predstavuje 5 základných prešľapov dezinformácie a propagandy, vysvetľuje, ako fungujú, ako ich odhaliť a vtipnou formou ukazuje, akým spôsobom s nimi pracovať. Ako je to napísané aj na začiatku sprievodcu, nikomu neradíme, čo má čítať, pretože každý máj svoj vlastný mozog, my len pomôžeme, aby čitateľ bol schopný posúdiť, či je článok kvalitný, alebo sa snaží trochu manipulovať. Asi najlepším prirovnaním je, kebyže internet bol obrovským supermarketom s informáciami, tak Surferov sprievodca slúži ako výživový poradca, ktorý poukazuje na problematické aspekty jednotlivých mediálnych produktov.
Chodíte na prednášky po školách – aká je situácia s prácou s informačnými zdrojmi u mladých ľudí, s ktorými sa stretávate?
Asi najväčším problémom u stredoškolákov je, že nemajú vyvinutý automatický „filter“ na to, čo je dôveryhodné a čo nie. Práve táto veková skupina je najzraniteľnejšia voči propagande resp. zmanipuliteľná, pretože jej čelí ešte skôr, než by mala čas vyvinúť zdravú mieru skepsy. Preto je propaganda taká účinná medzi mladými študentmi. Naruší ich možnosť v kľude si vytvoriť schopnosť kriticky premýšľať. Taktiež je veľkým problémom, že ich primárnym zdrojom informácií je skoro výlučne Facebook, kde bezhlavo konzumuje všetko, čo je populárne v medzi ich priateľmi.
Aké sú reakcie?
Reakcia žiakov aj učiteľov je veľmi pozitívna. Asi najväčším prekvapením bolo, že nám píšu samotní študenti, aby sme prišli prednášať na ich školu. Je to veľmi dobrý pocit vidieť, že aj samotní mladí ľudia vidia, že mediálna gramotnosť je dôležitá.
Je situácia vážna?
Sme optimisti, práve skutočnosť, že samotní študenti nás vyhľadávajú nám dáva nádej, že nie je ešte všetko stratené. Taktiež je už viditeľný proces vo svete, že čoraz viac ľudí, firiem sa zaoberá s touto problematikou a nie bezvýsledne.
Čo sa Vás pýtajú mladí najčastejšie, čo ich najviac zaujíma?
Študentov zvyčajne zaujímajú najzaujímavejšie konšpiračné teórie, alebo najpopulárnejšie hoaxy. Celkom prekvapujúcou témou pre debatu je napríklad otázka cenzúry, či má zmysel vôbec.
Čo by malo urobiť v boji proti dezinformáciám napríklad vedenie Facebooku?
Propaganda a dezinformácie sú a boli prítomní vždy, veľké firmy ako Google a Facebook sa môžu snažiť obmedziť priestor na ich zverejnenie, alebo vyvinúť mechanizmus na ich filtrovanie, ale žiadny mechanizmus nie je až taký dokonalý, aby odhalil každú nepravdu alebo hoax. Najdôležitejšie je naučiť ľudí hlavne na kritické myslenie, na to, že nie je všetko pravda, čo sa objaví na internete. Keď človek sám vie čomu môže veriť a čomu nie, automatizované mechanizmy už nie sú potrebné.
Plánujete do budúcnosti nejaké aktivity či projekty?
Primárnym plánom je pokračovať aj v budúcnosti. Veľkou výzvou tohto polroku bolo rozšíriť našu pôsobnosť na Slovensko, tento proces ešte trvá. Už máme za sebou pár prednášok na východe Slovenska, ďalšie plánujeme už na jeseň, na začiatok školského roka. Preložili sme už aj náš web, pravidelne vytvárame slovenské texty aj na náš Facebook. Čaká náš ešte redesign nášho webu a plánujeme vytvoriť aj metodiku pre učiteľov súvisiacu s mediálnou a informačnou gramotnosťou.
Aké vnímate reakcie na Váš projekt od verejnosti?
Sme veľmi vďační, že naša práca nezostala nepovšimnutá. Na Facebooku máme už viac ako 12 000 fanúšikov, čo je veľmi dobrý feedback. Pred pár týždňami sme získali ocenenie Gratias Tibi v kategórii do 30 rokov. Toto ocenenie udeľuje česká spoločnosť Člověk v tísni, pre mladých ľudí, ktorí pozitívne ovplyvňujú komunitu alebo celú spoločnosť. Je to veľká motivácia, že naša práca nie je zbytočná. Keď sme vedeli, čo i len jedného človeka presvedčiť, že overovať zdroj našich informácií je potrebné, už to stálo za to.