Nedeľa22. december 2024, meniny má Adela, zajtra Nadežda, Naďa

Ďalší škandál s emisiami vo Volkswagene? Nová rana, podozrivý výrobca luxusných športových áut!

Porsche Cayenne
Porsche Cayenne (Zdroj: SITA)

FRANKFURT NAD MOHANOM - Nemecké úrady vyšetrujú, či výrobca športových áut Porsche nepoužíval softvér, ktorý umožňuje manipulovať s výsledkami merania emisií výfukových plynov. Oznámil to dnes Spolkový úrad pre motorové vozidlá (KBA). Porsche patrí do skupiny Volkswagen, správa je tak najnovšou ranou pre snahy koncernu zotaviť sa zo škandálu s emisiami, ktorý bol odhalený vlani na jeseň.

KBA skúma softvér, ktorý meria uhol volantu automobilu. Podľa podozrenia mohol tento softvér zistiť, či je auto práve laboratórne testované, a ak áno, prepnúť vozidlo do režimu, kedy vypúšťa menej znečisťujúcich emisií, než za bežných jazdných podmienok.
 
Porsche obvinenia odmieta. Hovorca automobilky uviedol, že pohyby volantu neboli použité na detekciu toho, či vozidlo zrovna prechádza emisnými testy. "To nebolo robené u žiadneho z modelov Porsche," vyhlásil hovorca. Dodal, že automobilka s KBA plne spolupracuje, napísala agentúra Reuters. KBA už vykonáva podobné vyšetrovanie u ďalšej značky Volkswagenu, a to u výrobcu luxusných vozidiel Audi. Divízia Audi dodáva motory pre Porsche.
 
Volkswagen vlani v septembri priznal, že inštaloval do svojich vozidiel s naftovým motorom softvér, ktorý umožňoval pri testovaní emisií skrývať vysoko nadlimitné hodnoty oxidov dusíka. Automobilka sa už dohodla s americkými úradmi na mnohomiliardové urovnanie a ďalšie miliardy utratí za opravy áut a urýchlenie vývoja elektrických vozidiel.

Európska komisia začala právne kroky kvôli emisiám áut

Európska komisia dnes začala právne kroky voči siedmim členským krajinám Európskej únie, vrátane Českej republiky a Nemecka, za to, že neprijali dostatočné opatrenia proti porušovaniu pravidiel pre emisie automobilov. Brusel tým reaguje na emisný škandál nemeckej automobilky Volkswagen. České ministerstvo dopravy uviedlo, že sa chystá novela, ktorá v tejto veci zladí českú a únijnú legislatívu. Nemecko a Británia sa voči kroku Bruselu dôrazne ohradili.
 
"Európska komisia sa dnes rozhodla zakročiť proti Českej republike, Nemecku, Grécku, Litve, Luxembursku, Španielsku a Spojenému kráľovstvu za to, že nedodržiavajú pravidlá EÚ o schválení vozidiel," píše sa v tlačovej správe komisie. Členské štáty majú teraz dva mesiace na to, aby na predložené argumenty zareagovali. Ak ich reakciu komisie zistí neuspokojivú, môže na nich podať žalobu na súde EÚ.
 
Podľa českého ministerstva dopravy sa výčitka voči Česku netýka priamo aféry "dieselgate", pretože v tuzemsku vozidlá skupiny Volkswagen neboli schválené. V súčasnej českej legislatíve už existuje správny delikt spočívajúci v uvedení na trh vozidlá nespôsobilé na schválenie a chystaná novela špecifikuje sankcie za toto konanie, uviedol hovorca ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Úrad verí, že sa celú vec s Európskou komisiou podarí vyriešiť dohováraním a vec pravdepodobne nespôsobí žiadne sankcie.
 
Komisia uviedla, že Nemecko, Luxembursko, Španielsko a Británia neuplatnili na Volkswagen svoje sankčné predpisy, hoci firma používala softvér, ktorý umožňoval manipulovať s meraním emisií a ktorý je v EÚ od roku 2007 protizákonný. V prípade Česka, Litvy a Grécka komisii vadí, že tieto krajiny systém sankcií, ktorý by výrobca odrádzal od porušovania emisných pravidiel, do svojho vnútroštátneho práva, ani nezaviedli.

Nemecko a Británia vraj porušili právo únie

Komisia sa navyše domnieva, že Nemecko a Británia porušili právo Únie, pretože jej odmietli predložiť všetky technické informácie, ktoré zhromaždili pri skúmaní potenciálnych nezrovnalostí u emisií oxidov dusíka z automobilov skupiny Volkswagen aj ďalších výrobcov na ich území. Komisia tak nemohla uplatniť svoju kontrolnú úlohu.
 
Nemecké ministerstvo dopravy obvinenia Bruselu z nečinnosti odmietlo. Poukázalo na to, že Nemecko je jedinou krajinou EÚ, ktorá podnikla kroky, ktoré do budúcnosti zabránia manipuláciám s emisnými testami. "Európska komisia dostala návrh na zmenu príslušnej regulácie a na prijatie nových technológií, ktoré zlepšia kvalitu systému kontroly emisií," uviedol hovorca v e-maile zaslanom okrem iného agentúre Reuters.
 
Británia uviedla, že na obvinenia komisie "čo najrozhodnejšie odpovie". "Sme týmto mimoriadnym krokom prekvapení, pretože od roku 2009 u nás platia zákony, ktoré tento problém riešia, čo sme komisii už tento rok jasne oznámili," povedal hovorca britského ministerstva dopravy.
 
"Dodržiavanie práva je v prvom rade povinnosťou výrobcov automobilov. Vnútroštátne orgány v celej EÚ však musia zabezpečiť, aby výrobcovia automobilov uvedenej predpisy skutočne dodržiavali," uviedla komisárka Elžbieta Bienkowski, ktorá je zodpovedná za vnútorný trh, priemysel a podnikanie. Pre budúcnosť podľa nej predložila komisia návrhy na zavedenie väčšieho európskeho dohľadu.
 
Volkswagen vlani v septembri priznal, že softvér, ktorý umožňuje manipulovať s testami dusíkových emisií, inštaloval po celom svete do zhruba 11 miliónov naftových áut. Aféra sa týka aj približne 1,2 milióna vozidiel Škoda Auto.
 
Európske automobilky, ktoré v celej EÚ zamestnávajú asi 12 miliónov ľudí, argumentujú tým, že používanie softvéru, ktorý dočasne vypína systém obmedzovania emisií, nie je v EÚ na rozdiel od USA nezákonný, pretože platí výnimka v záujme ochrany motora. Nemecko hovorí, že legislatíva EÚ je v tomto prípade chybná, pretože je nejednoznačná a umožňuje výnimky.
Viac o téme: EmisiePorsche
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu