Pondelok23. december 2024, meniny má Nadežda, Naďa, zajtra Adam, Eva

Megaškandál slovenských aeroliniek: Detinská chyba pilota, stovka cestujúcich v ohrození

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA - Slovenskí piloti pripravili pre vyše stovku pasažierov pri jednom z letov v Nórsku poriadne napäté chvíle. Piloti slovenskej spoločnosti Go2Sky na Boeingu 737-800 leteli z nórskeho mesta Kristiansand do Osla. Pri vzlete nastali nečakané problémy, ktoré piloti vyriešili netradične. Vyľakané letušky a pasažieri na tento let pravdepodobne do smrti nezabudnú.

Incident vyvolal otázky o dodržaní bezpečnostných štandardov a postupe slovenských pilotov. O problémoch s letom informoval portál o lietaní The Aviation Herald. Incident sa odohral v polovici novembra a písali o tom aj najväčšie nórske noviny Aftenposten.

Letušky upokojovalo pasažierov

Slovenskí piloti sa začali rozbiehať s lietadlom na vzletovej dráhe 04 v Kristiansande, ale po 230 metroch nečakane zastali. Lietadlo zostalo v tejto pozícii asi 5 minút, potom zase začalo naberať rýchlosť. Keď piloti obdržali upozornenie na problémy pri vzlete, vypli obidva motory. Následne vypadla v lietadle aj celá elektronika. Kým sa posádka snažila reštartovať motory, letušky upokojovali pasažierov. Potom sa lietadlo náhle rozbehlo, uvádza portál Aviation Herald s tým, že posádka v kabíne ešte nebola ani na svojich miestach. Letušky zo spoločnosti Norwegian Air Shuttle upokojovali pasažierov, ktorí nevedeli, čo sa deje.

Neobvyklá letová výška

Piloti napokon s lietadlom vzlietli. Portál navyše upozornil, že lietadlo letelo v asi polovičnej výške ako je obyčajne bežné. To je samo o sebe neobvyklé, keďže sa lieta vo výške približne 10 tisíc metrov. Ich nižšia výška letu bola zrejme kvôli problémom s pretlakom v kabíne. Po 40 minútach doleteli do Osla. Našťastie sa nikomu nič nestalo.

Nikdy viac

Incident na rozbehovej dráhe však vyvolal veľa otáznikov o bezpečnosti a postupe slovenských pilotov. Podľa našich informácií sa v Nórsku o tomto incidente rozbehla veľká debata, ktorej sa venovali aj miestne noviny. Po pristátí sa podľa našich informácií sťažovali na prístup pilotov aj letušky, ktoré už zrejme so slovenskými pilotmi nikdy nepoletia.

Podľa riaditeľa slovenskej spoločnosti Go2Sky Daniela Ferjančeka situácia nebola až tak dramatická, ako sa na prvý pohľad zdá. No pilot však reagoval tak, ako zrejme reagovať nemal. „Pred odletom lietadla, na zemi došlo k vypnutiu motorov jedným z pilotov, pričom tento úkon pilot vykonával v rozpore s publikovanými postupmi a nedokázal ho vysvetliť,“ zareagoval pre Topky riaditeľ Go2Sky. „Bola to nevysvetliteľná a nesprávna reakcia na indikáciu „Take off configuration“, ktorá mala byť a aj následne bola riešená iným, veľmi jednoduchým, publikovaným spôsobom,“ tvrdí Ferjanček.

Podľa neho nedošlo k ohrozeniu posádky, lietadla ani cestujúcich. “Posádka zabezpečila obnovu elektrického napájania lietadla, naštartovala opätovne motory a odletela do plánovanej destinácie, kde lietadlo bezpečne pristálo,” tvrdí Ferjanček. “Udalosť bola vyšetrovaná našou spoločnosťou a závery boli prerokované so zákazníkom, ktorým je Norwegian Air Shuttle. Hlásenie bolo v súlade s platnou legislatívou podané aj na Letecký a námorný a vyšetrovací útvar Ministerstva dopravy SR. Čo sa týka kontroly lietadla, toto nebolo potrebné, pretože “Take of configuration warning” neindikuje poruchu lietadla, ale je indikáciou, že lietadlo nie je správne konfigurované na vzlet. Lietadlo na zemi nemalo žiadnu technickú poruchu a preto bezpečne odletelo,” dodal Ferjanček.

Spoločnosť Go2Sky poskytuje služby v segmente nepravidelnej prepravy osôb, nákladu a pošty s bázou v Bratislave, na letisku Milana Rastislava Štefánika. Momentálne prevádzkujú tri lietadlá typu Boeing 737-400.

Viac o téme: PilotiLietadloGo2Sky
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu