MOSKVA - Ďalšie vojenské nešťastie. Ruská stíhačka Su-33 sa zrútila do mora, keď ju nezachytilo lano na lietadlovej lodi Admirál Kuznecov. Ide o druhý podobný incident za posledné dni. Pred týždňom sa zase zrútila ruská stíhačka MiG 29 do Stredozemného mora pri pokuse o pristátie na rovnakú lietadlovú loď.
Admirál Kuznecov operuje vo východnom Stredomorí od začiatku novembra. Ruské viacúčelové stíhacie lietadlo Su-33 havarovalo v Stredozemnom mori pri pokuse o pristátie na lietadlovej lodi Admirál Kuznecov. O nehode, ktorá sa stala v sobotu, dnes informovalo ruské ministerstvo obrany.
Pri pristávaní sa lietadlu pretrhlo lano brzdiaceho systému a stroj prepadol cez palubu lietadlovej lode, uviedlo ministerstvo. Pilot, ktorý sa vracal z "plnenia bojovej úlohy", sa katapultoval. Operácie ruského palubného letectva s využitím Admirála Kuznecov pokračujú, uvádza sa v úradnej správe.
Záchranárske tímy pilota lokalizovali, vytiahli z mora a previezli na palubu lietadlovej lode. Zdravie pilota nie je ohrozené, ubezpečilo ministerstvo s tým, že lety ruských lietadiel pokračujú v súlade so stanovenými plánmi.
Ruskej stíhačke MiG 29, ktorá sa pred týždňom zrútila v Stredozemnom mori pri pokuse o pristátie na palube lietadlovej lode Admirál Kuznecov, zlyhali motory.
V kabíne lietadla MiG-29KR podľa denníka sedel jeden z najskúsenejších pilotov, ktorý je súčasne náčelníkom bezpečnosti letov Severnej flotily a má za sebou viac ako 200 pristátí na palube lietadlovej lode. Problémy podľa denníka začali už tým, že v osudný deň jedna z pristávajúcich stíhačiek pretrhla jedno zo štyroch záchytných lán, spomaľujúce lietadlá pri pristátí na palube.
Stíhačku zachytilo ďalšie lano, a tak pristátie dopadlo dobre, ale pretrhnuté lano sa zaplietlo s ďalším, a tak ďalší adept na pristátie musel čakať, než sa posádke podarí dať palubu do poriadku. Práve počas oblietavania lodi zlyhali MiGu oba motory, kvôli prerušenej dodávke paliva. Pilotovi nezostalo viac možností, než sa katapultovať.
"Podľa názoru odborníkov nemal byť MiG 29KR / KUBR ešte zaradený do bojovej služby v Stredomorí. Stroj je v štádiu skúšok, ktoré majú pokračovať až do roku 2018. Ale operácie v Sýrii a historicky prvá príležitosť nasadiť do boja palubného letectva viedli na použitie lietadla, ktoré ešte nedospelo do potrebného stavu," poznamenala Gazeta.ru.
Výrobca stíhačky sa zdržal vyjadrení, zatiaľ čo vojaci tvrdia, že všetko, čo o havárii píšu médiá, sú výmysly: stíhačka predsa prešla skúškami.
K odhaleniu presných príčin havárie lietadla MiG-29 by vojnovému námorníctvu mali podľa denníka pomôcť skúsenosti a technické prostriedky, zavedené kvôli stroji sovietskeho námorníctva Ako-38, ktorého prevádzka si vyžiadala množstvo havárií aj obetí.