Piatok22. november 2024, meniny má Cecília, zajtra Klement

Rusi vylúčili zlyhanie techniky či pilotov: Za leteckú katastrofu môžu "vonkajšie príčiny"

Trosky lietadla Zobraziť galériu (4)
Trosky lietadla (Zdroj: Twitter)

MOSKVA/KÁHIRA - Ruská letecká spoločnosť Kogalymavia dnes vylúčila technický i ľudský faktor ako príčinu sobotňajšej katastrofy jej lietadla typu Airbus počas letu z egyptského Šarm aš-Šajchu do Petrohradu. Spoločnosť tvrdí, že jediným možným vysvetlením pádu lietadla sú vonkajšie príčiny: fyzikálne alebo mechanické. Informovala dnes o tom agentúra RIA Novosti. S týmto tvrdením však nesúhlasí egyptská strana.

Špekulácie okolo ruského airbusu: Rozlomené lietadlo, telefonáty manželke pilota a 3 teórie pádu

Agentúra Reuters dnes s odvolaním sa na zdroj v egyptskom vyšetrovacom tíme uviedla, že lietadlo nebolo zasiahnuté zvonku a posádka nevyslala núdzový signál.

Hovorca Kremľa Dmitrij Peskov podľa agentúry TASS uviedol, že nie je možné vylúčiť žiadnu z verzií príčin leteckého nešťastia. Upozornil však, že nie je vhodné špekulovať o príčinách nešťastia a vyzval počkať do zverejnenia prvých výsledkov vyšetrovania. Peskov súčasne ocenil spoluprácu s egyptskými úradmi pri vyšetrovaní havárie. Za dôsledné vyšetrenie príčin sa vyslovil aj ruský premiér Dmitrij Medvedev.

Rusi vylúčili zlyhanie techniky
Zobraziť galériu (4)
 (Zdroj: SITA, Twitter)

Námestník generálneho riaditeľa spoločnosti Kogalymavia Andrej Averjanov dnes na brífingu spresnil, že posádka počas letu nekontaktovala pozemné služby, aby im oznámila nejaké technické problémy. V okamihu začiatku katastrofy však posádka zrejme úplne stratila kontrolu nad lietadlom, informovala agentúra RIA Novosti s odvolaním sa na spoločnosť. Z prvej analýzy dát z čiernych skriniek vyplýva, že posádka nevyslala núdzový signál, spresnila agentúra Reuters.

Námestník generálneho riaditeľa Kogalymavie pre leteckú prevádzku Alexandr Smirnov vysvetlil, že je nemožné, aby sa lietadlo typu Airbus rozlomilo vo vzduchu kvôli zlyhaniu niektorého z technických systémov alebo pilotovej chybe. Manažér na základe analýzy spoločnosti dodal, že tesne pred haváriou došlo s najväčšou pravdepodobnosťou k značnému poškodeniu konštrukcie lietadla. Na otázku, či to mohol spôsobiť výbuch na palube alebo teroristický útok, manažér povedal: "Mohlo to byť hocičo".

Rusi vylúčili zlyhanie techniky
Zobraziť galériu (4)
 (Zdroj: Twitter)

Letecká spoločnosť súčasne oznámila, že oba motory lietadla prešli 26. októbra v Moskve kontrolou, ktorá nezistila žiadny problém. Spoločnosť nemá výhrady ani ku kvalite paliva, ktoré lietadlo natankovalo pred odletom z Egypta. Dodal, že prístup k lietadlu mal v Egypte výlučne ruský personál.

Lietadlo prešlo v roku 2001 opravou, ktorá však nemohla byť príčinou leteckého nešťastia zo soboty. Od spomínanej opravy lietadlo nemalo žiadne technické problémy, dodal Averjanov. Posledných päť letov posádka neurobila žiadne záznamy v denníku o technickom stave lietadla. Kogalymavia súčasne poprela, že by mala finančné problémy, ktoré by mohli viesť k pádu lietadla, hoci pripustila dlh na výplatách za dva mesiace.

Muselo dôjsť ku katastrofe? Manželka pilota prehovorila a 3 teórie o príčine pádu lietadla

Zdroj z egyptského vládneho výboru, ktorý analyzuje dáta z tzv. čiernych skriniek lietadla, pre agentúru Reuters uviedol, že za pádom neboli vonkajšie vplyvy. Bývalý egyptský minister civilného letectva Wáil Mádawí dnes jednoznačne vylúčil, že by lietadlo bolo terčom teroristického útoku. "Príčinou nešťastia bola skôr technická porucha, aj keď nevylučujeme ani ľudský faktor," uviedol. Za hlavnú úlohu označil zistiť, prečo lietadlo začalo padať z takej veľkej výšky.

Lietadlo A321 ruskej leteckej spoločnosti Kogalymavia, ktoré letelo z egyptského letoviska Šarm aš-Šajch do Petrohradu, havarovalo v sobotu približne pol hodiny po štarte. Lietadlo sa vtedy nachádzalo zhruba 100 kilometrov južne od mesta Aríš, administratívneho centra provincie Severný Sinaj. Na palube lietadla bolo 217 cestujúcich a siedmi členovia posádky. Podľa egyptských úradov katastrofu nikto neprežil. Väčšina cestujúcich boli Rusi, na palube boli aj štyria Ukrajinci a jeden Bielorus. Podľa zdrojov vo vyšetrovacom tíme, medzi cestujúcimi bolo 135 žien, 58 mužov a 24 detí.

Do Petrohradu dnes vládnym špeciálom dopravili prvých 140 tiel obetí leteckého nešťastia v Egypte. Telesné pozostatky prepravili do ústavu súdneho lekárstva, kde sa uskutoční ich identifikácia. Ruské ministerstvo pre mimoriadne situácie medzičasom informovalo, že ďalšie lietadlo s telami obetí by mohli z Egypta do Petrohradu vypraviť dnes večer. Ako informovala agentúra TASS, telá vydajú príbuzných hneď po identifikácii, ktorá sa v petrohradskom inštitúte súdnej medicíny začala dnes dopoludnia.

Z Káhiry vzlietlo lietadlo
Zobraziť galériu (4)
 (Zdroj: SITA)

Letecká spoločnosť dnes súčasne vyhlásila, že všetkým pozostalým vyplatí odškodné. Finančnú kompenzáciu avizovali aj ruské úrady. Kogalymavia naďalej pokračuje v letoch z Ruska do turistických stredísk v Turecku a v Egypte aj opačným smerom. Lietadlá spoločnosti lietajú pod značkou Metrojet. Podľa denníka Kommersant má firma ešte štyri lietadlá Airbus A321, hoci na webe firmy sa tvrdí, že disponuje dvoma strojmi A320 a siedmimi A321.

Kogalymavia vznikla v roku 1993 a lietala hlavne pre naftárov. V roku 2012 zmenila značku na Metrojet a začala lietať do turistických destinácií. Pôvodne patrila spoločnosti Lukoil, neskôr ju prevzala investičná spoločnosť, kontrolujúca aj cestovné kancelárie. Vlani vykázala príjmy vo výške 7,9 miliardy rubľov (0,1 miliardy eur), čistý zisk predstavoval 2,43 milióna rubľov.

Lietadlá spoločnosti mali v minulosti niekoľko nehôd. V januári 2011 Tupolev Tu-154 začal horieť pri vjazde na štartovaciu dráhu na sibírskom letisku Surgut, traja ľudia zahynuli. O rok skôr sa pri núdzovom pristátí Tu-154M v Iráne zranilo 46 zo 156 ľudí na palube.

Viac o téme: KogalymaviaA321 airbus
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu