PARÍŽ/BERLÍN - Druhý pilot lietadla nemeckej spoločnosti Germanwings, ktoré sa v marci zrútilo vo francúzskych Alpách, vyskúšal navedenie lietadla na extrémne zostupný kurz už pri lete z Düsseldorfu do Barcelony. Uviedol to dnes francúzsky úrad pre bezpečnosť civilného letectva BEA. Ten istý deň pri spiatočnom lete nechal stroj zrútiť, zahynulo pritom všetkých 150 ľudí na palube.
Nemecký kopilot Andreas Lubitz za letu naviedol "cvične" stroj na prudšie klesanie niekoľkokrát, keď bol hlavný pilot asi štyri minúty mimo kabíny. Skúška úmyselného klesania osudného Airbusu A320 ale nemala na let do Barcelony "citeľný dopad" a bolo ju ťažké odhaliť, pretože sa tak stalo po začatí plánovaného zostupu lietadla, poznamenal úrad vo svojej novej správe o prebiehajúcom vyšetrovaní.
"Môžem len špekulovať o tom, čo sa mu preháňalo hlavou. Môžem len povedať, že nasmeroval stroj k výške iba 100 stôp (30 metrov), a to niekoľkokrát," povedal v Paríži novinárom riaditeľ BEA Remi Jouty.
Hovorca nemeckej leteckej spoločnosti Lufthansa, materskej firmy Germanwings, podľa agentúry AP povedal, že spoločnosť zatiaľ nemala čas predbežnú správu o 30 stranách analyzovať a nemieni ju čoskoro komentovať.
O dnešnej správe predtým informoval nemecký denník Bild. "Nie je vylúčené, že (Lubitz) nechcel svoj čin pri lete do Barcelony len vyskúšať, ale aj uskutočniť," uviedol Bild. Podľa denníka tak všetko naznačuje, že druhý pilot svoju samovraždu v kabíne lietadla plánoval, a nie je pravdepodobné, že pri lete číslo 4525 z Barcelony späť do Nemecka konal v afekte.
Záverečná správa francúzskych vyšetrovateľov sa očakáva asi o rok a bude podľa Reuters zrejme aj odporúčať nejaké opatrenia ohľadom zatvárania dverí pilotnej kabíny a sledovania zdravotného stavu pilotov.
Lietadlo nízkonákladových aeroliniek Germanwings sa zrútilo 24. marca. Podľa doterajších záverov vyšetrovania využil Lubitz to, že kapitán lietadla odišiel na toaletu, zablokoval vstup do pilotnej kabíny, naviedol stroj na klesanie a nechal ho zvyšovať rýchlosť. Lietadlo narazilo do horského masívu v rýchlosti 700 kilometrov za hodinu a nikto na jeho palube neprežil.
Lubitz podľa nemeckej prokuratúry pred osudným letom hľadal na internete informácie o samovraždách a zabezpečení dverí kokpitu. Na deň nehody mal od lekára neschopenku, ktorú našla polícia u neho doma roztrhanú. V minulosti sa liečil s depresiami.