JAKARTA – Potápačom indonézskych námorných síl sa pre zlú viditeľnosť nepodarilo dnes lokalizovať čierne skrinky z chvostovej časti havarovaného lietadla nízkonákladovej spoločnosti AirAsia, ktoré sa koncom decembra zrútilo do Jávskeho mora. Informovala o tom agentúra DPA.
Slabá viditeľnosť v dôsledku rozvíreného bahna a silné prúdy zabránili potápačom lokalizovať čierne skrinky, oznámil šéf pátracích tímov indonézskeho námorníctva viceadmirál Abdul Rasyid.
Potápači sa podľa neho vrátili s malými predmetmi nájdenými v okolí chvostu lietadla. Medzi inými priniesli fľašu na vodu s červeno-čiernym logom spoločnosti AirAsia, masku a malé úlomky lietadla.
"Neboli sme schopní lokalizovať čierne skrinky, pretože viditeľnosť bola takmer nulová," povedal pre tamojšiu televíziu jeden z potápačov. Vyšetrovatelia dúfali, že sa vyslaným pátracím tímom podarí v chvostovej časti lietadla nájsť tzv. čierne skrinky, ktoré zaznamenávajú komunikáciu posádky v pilotnej kabíne a technické údaje stroja. Letové zapisovače bývajú spravidla umiestnené práve v chvostoch lietadiel.
Na miesto boli vyslané tri tímy potápačov, ktorých cieľom bolo zmerať chvostovú časť stroja a určiť, či ju je možné zdvihnúť aj s čiernymi skrinkami. Potápači však nedokázali zistiť, či sú skrinky stále vo vraku. Letové zapisovače, ktoré by mohli objasniť príčinu nešťastia, si podľa šéfa záchranárov Bambanga Sulistyoa vyžadujú špeciálnu manipuláciu a vytiahnutie chvostovej časti stroja si vyžaduje súhlas vyšetrovateľov.
Lokalizáciu chvostovej časti havarovaného stroja oznámil v stredu na tlačovej konferencii Bambang Sulistyo. Zachytili ju potápači a diaľkovo ovládaná ponorka v hĺbke približne 30 metrov pod hladinou. Potápačom sa podľa neho podarilo trosky odfotografovať a je na nich vidieť identifikačné číslo lietadla.
Medzinárodné pátracie tímy sa medzitým snažia nájsť trup lietadla, kde by sa podľa ich odhadov malo nachádzať najviac tiel obetí. Indonézsky Airbus A320-200 spoločnosti AirAsia sa zrútil do Jávskeho mora v nedeľu 28. decembra, keď so 162 ľuďmi na palube smeroval z druhého najväčšieho indonézskeho mesta Surabaya do Singapuru. Tesne predtým, ako sa so strojom prerušil kontakt, pilot požiadal o zmenu kurzu kvôli zlému počasiu. Presnú príčinu tragédie sa doteraz nepodarilo odhaliť.
Letecké nešťastie nikto neprežil. Záchranárom sa doposiaľ podarilo z mora vytiahnuť 44 tiel.