KUALA LUMPUR - Čína preverila životopisné údaje všetkých svojich občanov na palube nezvestného malajzijského lietadla, ale spojenie s terorizmom nenašla. Informoval o tom dnes čínsky veľvyslanec Chuang Chuej-kchang v metropole Kuala Lumpur.
Toto vyhlásenie oslabilo špekulácie, že do zmiznutia Boeingu 777 sú zapletení ujgurskí separatisti zo západočínskej provincie Sin-ťiang, píše agentúra AP.
V lietadle aerolínií Malaysia Airlines sa viezlo 239 ľudí, z nich bolo 154 čínskych pasažierov.
Stroj štartoval v malajzijskej metropole Kuala Lumpur a počas letu do Pekingu 8. marca záhadne zmizol.
Podľa malajzijských predstaviteľov niekto na palube zámerne odvrátil stroj z jeho trasy do Pekingu a urobil tak približne po necelej hodine letu. Napriek mohutnej pátracej operácii sa po lietadle nenašli nijaké stopy.
Veľvyslanec Chuang uviedol, že pri preverovaní čínskych občanov sa nenašli dôkazy, ktoré by naznačovali ich účasť na únose lietadla alebo na teroristickom čine proti lietadlu.
Malajzijská polícia prešetruje oboch pilotov a pozemných technikov. Požiadala aj tajné služby krajín, z ktorých pochádzali pasažieri na palube stroja, aby preverili minulosť týchto cestujúcich.
Malajzijské úrady tvrdia, že niekto na palube vypol počas letu dve životne dôležité zariadenia komunikačného systému, čo umožnilo lietadlu letieť takmer nepozorovane. Údaje z družíc ukazujú, že boeing skončil niekde v obrovskom oblúku siahajúcom od strednej Ázie až po južnú oblasť Indického oceánu.
Veľvyslanec ešte informoval, že čínske úrady začali po zmiznutom lietadle pátrať na čínskom území. To sa totiž sa nachádza v severnom koridore, ktorým mohlo lietadlo letieť a v ktorom ho tiež hľadajú.
Malajzijská polícia uviedla, že vyšetruje možnosť únosu, sabotáže, teroristického činu, ale i záležitosti súvisiace s duševným zdravím pilotov a ostatných ľudí na palube. Do úvahy prichádza teda aj motív samovraždy kapitána alebo druhého pilota.
Radar malajzijskej armády zaznamenal lietadlo v severných častiach Melackého prielivu 8. marca o 02.14 h, po vyše jeden a pol hodine od štartu v malajzijskej metropole Kuala Lumpur. To je posledná známa potvrdená poloha stroja.
Nech už ktokoľvek vošiel do tlmene osvetleného kokpitu lietadla a vypol rádiový odpovedač, aby boeing zmizol z radarov leteckých dispečerov, dostal stroj do navigačnej a technickej "čiernej diery".
Dotyčný človek si zvolil to pravé miesto a čas, aby lietadlo s 238 ďalšími ľuďmi na palube zmizlo v "radarovej temnote" - zrejme to urobil pilot alebo pasažier s vynikajúcimi znalosťami a podľa predpokladov leteckých odborníkov konal po dôkladnom naplánovaní celej akcie.
Polícia tvrdí, že nech ktokoľvek vypol rádiový odpovedač, urobil tak vo veľmi citlivom bode medzi dvoma vzdušnými priestormi, keď sa malajzijskí a vietnamskí letoví dispečeri môžu domnievať, že lietadlo majú pod kontrolou tí druhí, opisuje agentúra Reuters.
Únos, sabotáž či samovražda? Vyšetrovatelia zmiznutia lietadla preverujú všetky motívy
Posledné slová z nezvestného malajzijského dopravného lietadla povedal riadiacemu stredisku letovej prevádzky v Malajzii druhý pilot Farík Abdul Hamíd (27). Na tlačovej konferencii to v pondelok uviedol riaditeľ malajzijských aerolínií. Vyšetrovatelia pritom uvažujú, že jedným z možných vysvetlení zmiznutia stroja môže byť samovražda kopilota alebo kapitána Zaharího Ahmada Šacha (53). Informovala o tom dnes tlačová agentúra Reuters.
Druhý pilot povedal 8. marca rozvážne, ale neformálne pozemnej kontrole: "V poriadku, dobrú noc." Po stroji aerolínií Malaysia Airlines, na palube ktorého sa viezlo 239 ľudí, odvtedy niet ani stopy. Vyšetrovatelia sú čoraz viac presvedčení, že lietadlo odklonil tisícky míľ od pôvodného kurzu niekto, kto mal hlboké znalosti o Boeingu 777-200ER a o komerčnej navigácii.
Riaditeľ aerolínií Ahmad Džauharí Jahjá uviedol na pondelňajšej tlačovej konferencii, že automatický systém sledovania lietadla (ACARS) bol vypnutý, ale nie je jasné, kedy presne.
Ďalšími možnými vysvetleniami, prečo lietadlo zmizlo, je únos alebo sabotáž.
Pátranie má bezprecedentné rozmery: zúčastňuje sa na ňom 26 krajín a pokrýva oblasť od pobrežia Kaspického mora na severe až dolu po južnú časť Indického oceánu. Lietadlo štartovalo v malajzijskej metropole Kuala Lumpur a malo letieť do čínskeho Pekingu.