KUALA LUMPUR - Viac než štyri dni po "vyparení" Boeingu 777 malajzijských aerolínii s 239 ľuďmi na palube dnes úrady pripustili, že stále nevedia, ktorým smerom stroj mieril vo chvíli, keď zmizol, čo značne komplikuje pátranie. Každopádne sú však už známe posledné slová pilota, kapitána Zaharie Ahmada Shaha. Tie prezradili zástupcovia vlády 400 rozrušeným príbuzným na stretnutí v Pekingu.
"V poriadku, dobrú noc," mal povedať kapitán dispečerom malajzijskej letovej prevádzky, ktorí mu oznámili, že let MH370 vstupuje do vietnamského vzdušného priestoru a preberajú ho tamojšie úrady. Potom lietadlo zmizlo z obrazoviek radarov.
To však príbuzným v Číne nestačilo a malajzijských vyslancov zahrnuli otázkami, na ktoré odpovedali takmer dve hodiny. Nahnevaným a zúfalým ľuďom vysvetľovali, že pilot si určite splnil všetky svoje povinnosti a aj v prípade, ak by bolo lietadlo unesené, určite by mal dostatok času vyslať varovanie a žiadosť o pomoc.
Predstavitelia malajzijskej leteckej spoločnosti tiež vydali vyhlásenie, že "nie je dôvod veriť", že by zmiznutie lietadla spôsobil akýkoľvek čin posádky. Reagovali tým na špekulácie, podľa ktorých mohol pilot alebo druhý pilot lietadla spáchať samovraždu.
Druhý pilot sa kedysi zabával s blondínkami v kokpite
Jonti Roosová, ktorá v súčasnosti žije v austrálskom Melbourne, médiám prezradila, že spolu s kamarátkou Jaan Mareeovou sa im v roku 2011 podarilo dostať do kokpitu lietadla smerujúceho z Phuketu do Kuala Lumpur. Postarali sa o to dvaja piloti a jedným z nich bol Fariq Abdul Hamid (27), prvý dôstojník na palube zmiznutého letu.
Piloti tak v minulosti porušili prísny zákaz leteckých spoločností a podľa Roosovej sa s nimi neustále zhovárali, fajčili a fotili sa s dievčatami v kabíne.
"Keď som si uvedomila, že je to ten istý co-pilot, ktorého som stretla a mám s ním fotografie z kokpitu, bolo to celkom šokujúce," uviedla žena a dodala, že sa rozhodla o svojom zážitku porozprávať kvôli nedostatku informácií o zmiznutom lietadle a tomu, že to vyzerá, že všetci len tápu v tme. Nechcela tým však údajne nijako spochybniť Hamidovu kompetentnosť, alebo naznačiť, že práve on by mohol spôsobiť nešťastie.
Identita druhého muža s ukradnutým pasom odhalená
Na palube lietadla cestovali aj dve osoby s falošnými pasmi. Malajzijská polícia včera uviedla, že jeden z nich bol Iránec, ktorý sa chcel presťahovať do Nemecka a požiadať tam o azyl. Púria Núr Mohammad Mehrdad (19) pri vstupe do lietadla predložil rakúsky cestovný pas ukradnutý v Thajsku. Podľa správ zahraničných tajných služieb nebol členom žiadnej teroristickej organizácie.
Totožnosť druhého pasažiera bola spočiatku nejasná, no Interpol už vie, o koho ide. Na ukradnutý taliansky pas cestoval 29-ročný Iránec Delavar Seyedmohammaderza, ktorý pravdepodobne tiež mieril do Európy, aby tam začal nový život.
Zmätok pri vyšetrovaní
K zmätkom prispievajú miestami si protirečiace vyhlásenia malajzijských civilných leteckých úradov a armády, podľa ktorých sa lietadlo mohlo stočiť späť z poslednej známej pozície medzi Malajziou a Vietnamom. Ako by to mohlo urobiť bez toho, aby to zistili radary, zostáva záhadou.
Úrady zatiaľ nevylúčili žiadnu možnú príčinu vrátane mechanického zlyhania, chyby pilota, sabotáže alebo terorizmu. Ako lietadlá Boeing 777, tak letecká spoločnosť Malaysia Airlines majú výbornú povesť, čo sa bezpečnosti týka. Kým nebudú nájdené trosky alebo vrak a prešetrené, bude veľmi ťažké s väčšou istotou povedať, čo sa vlastne stalo.
Do pátrania po zmiznutom lietadle sa zapojí aj India
Malajzia dnes požiadala o pomoc pri pátraní po lietadle aj Indiu. "Malajzia a India o tejto otázke rokujú od včera a v tejto chvíli diskutujú o kontaktných osobách. Tieto osoby stanovia, aká pomoc je potrebná a čo môže India ponúknuť," uviedol hovorca indického ministerstva zahraničných vecí. Oba štáty sa zatiaľ nedohodli, v ktorej oblasti má India pátrať, dodal.
Boeing s 239 pasažiermi a členmi posádky zmizol z obrazoviek radarov minulý týždeň v piatok po asi hodine letu z Kuala Lumpuru niekde medzi východným pobrežím Malajzie a južným Vietnamom. V čase posledného kontaktu s dispečermi sa nachádzal nad morom v blízkosti východomalajzijského mesta Kota Bharu.
Malajzijská armáda ale stroj zachytila prostredníctvom radarov ešte aj neskôr, a to v oblasti Melackého prielivu, ktorý sa nachádza v Juhočínskom mori medzi západným pobrežím Malajského polostrova a ostrovom Sumatra.