MADRID - Španielsky rušňovodič Francisco José Garzón Amo (52), ktorý riadil vlak smrti, si bezprostredne po nešťastí svoju vinu pravdepodobne sám priznal. Podľa záznamov, ktoré sa dostali do rúk vyšetrovateľom, údajne povedal, že teraz túži po smrti. "Pos*al som to, chcem zomrieť!", tak mali znieť jeho slová, o ktorých informovali tamojšie médiá.
Španielska polícia Garzón Ama už formálne zadržala a obviní ho z nedbanlivosti pri riadení. Oproti pôvodným predpokladom ho však dnes nevypočuje. Vyšetrovatelia začali skúmať obsah čiernych skriniek, ktoré by mali odhaliť, čo sa dialo tesne pred nehodou. Pri havárii podľa novej bilancie zomrelo 78 ľudí a 178 osôb sa zranilo.
Médiá špekulujú, čo mohlo tragickú haváriu spôsobiť. Pozornosť sa pritom sústreďuje hlavne na rušňovodiča, ktorý údajne už priznal, že vlak výrazne prekročil povolenú rýchlosť. Tento fakt podľa médií potvrdzujú aj prvé údaje získané z čiernych skriniek: regionálny denník La Voz de Galicia s odvolaním sa na vyšetrovateľov napísal, že vlak išiel na mieste nešťastia rýchlosťou 190 kilometrov za hodinu. Povolené maximum pritom bolo 80 kilometrov.
Železničné odbory ale varujú pred predčasnými závermi a upozorňujú, že vinníkom nehody mohla byť aj nedostatočná zabezpečovacia technika.
Výsluch Garzón Ama, ktorý nehodu prežil bez vážnejších zranení, by mal vyšetrovanie výrazne posunúť. Muž zatiaľ leží v nemocnici, kde ho stráži polícia. Hoci práve rušňovodiča už médiá pasovali do úlohy hlavného podozrivého, oficiálne nie je o príčinách nehody stále nič známe.
Rýchlovlak Alvia štátnej železničnej spoločnosti Renfe išiel v stredu z Madridu do mesta Ferrol na severozápade Španielska. Vykoľajil sa v ostrej zákrute pred 21:00 SELČ, len niekoľko minút pred plánovaným príjazdom k stanici v Santiagu de Compostela. Podľa odhadov na mieste viac ako dvojnásobne prekročil povolenú rýchlosť. Osem vagónov zišlo z trate, niektoré narazili do betónových zábran, iné sa prevrátili na násype a začali horieť.
Nehoda si okrem 78 mŕtvych vyžiadala aj takmer dve stovky zranených: 94 z nich je stále v nemocniciach, z toho 30 v kritickom stave. Šesť obetí ešte nebolo identifikovaných. Medzi mŕtvymi je podľa posledných informácií jeden Američan a jeden Talian, cudzinci boli aj medzi zranenými.
Vedenie spoločnosti Renfe uviedlo, že havarovaný vlak pred cestou prešiel štandardnou technickou prehliadkou. Vlak vyrobený v rokoch 2007 až 2009 bol v roku 2012 prestavaný na dieselový pohon a na trati mohol ísť až dvestokilometrovou rýchlosťou. Dopravca zároveň informoval, že rušňovodič Francisco José Garzón Amo bol zamestnancom s tridsaťročnou praxou, ktorý z Madridu na severozápad Španielska jazdil dlhšie ako rok. Niektoré denníky citovali z jeho profilu na Facebooku, kde sa chválil, že riadi vlaky v obrovských rýchlostiach. Profil bol vo štvrtok zablokovaný.
Odbory železničných strojvodcov Semaf upozornili, že nehode mohol zabrániť moderný zabezpečovací systém ETCS, ktorý sleduje rýchlosť vlaku a dokáže súpravu zabrzdiť. Ten síce na vysokorýchlostnej trati z Madridu funguje, ale tesne pred Santiagom končí a ďalej - teda aj v mieste nehody - funguje starší systém ASFA. Ten podľa šéfa odborov vlak pri prekročení povolenej rýchlosti automaticky nezastaví, len upozorní rušňovodiča.