BRUSEL - Európska komisia prijala dnes dva legislatívne návrhy, ktoré zaistia, že od októbra 2015 budú automobily schopné automaticky kontaktovať záchrannú službu v prípade vážnej dopravnej nehody. Systém eCall pri vážnej dopravnej nehode automaticky zavolá na číslo 112 – jednotné európske číslo tiesňového volania.
Elektronický záchranný systém oznámi miesto nehody záchrannej službe, a to aj vtedy, ak je vodič v bezvedomí alebo nie je schopný uskutočniť hovor. Podľa odhadov EK by sa tým mohlo zachrániť až 2500 životov ročne.
Návrhy právnych predpisov zabezpečia, že od októbra 2015 všetky nové modely osobných automobilov a ľahkých úžitkových vozidiel budú vybavené systémom eCall 112. Týkajú sa aj vytvorenia potrebnej infraštruktúry pre prijímanie a spracovanie volaní eCall v strediskách tiesňového volania. Tým by sa mala zabezpečiť kompatibilita, interoperabilita a kontinuita služby eCall v celej EÚ.
"Dnešné návrhy sú míľnikom v oblasti bezpečnosti na cestách v EÚ. Keď dôjde k dopravnej nehode, na záchranu zranených obetí je dôležitá každá minúta. Technológia eCall má veľký potenciál zachraňovať životy prostredníctvom zásadného skrátenia času potrebného na zásah záchranných služieb, a to v celej EÚ," uviedol komisár EÚ pre dopravu Siim Kallas.
V tejto súvislosti pripomenul, že vlani na cestách v EÚ zahynulo 28.000 osôb a 1,5 milióna ľudí utrpelo zranenia. Údaje získané prostredníctvom systému eCall umožnia záchranným službám poskytovať pomoc vodičom a cestujúcim rýchlejšie, a tým pomôžu rýchlo zachraňovať životy a ošetrovať zranenia. Odhady naznačujú, že systém eCall by mohol urýchliť reakciu na tiesňové volanie o 40 percent v mestských oblastiach a o 50 percent na vidieku a zachrániť až 2500 životov ročne.
Okrem toho bude mať systém eCall značný vplyv aj na zníženie zápch spôsobených dopravnými nehodami, ako aj na zníženie sekundárnych nehôd spôsobených nezabezpečenými miestami nehôd.
Tento systém bude zároveň aj prínosom pre priemysel prostredníctvom firiem, ktoré sú zapojené do poskytovania technológií, komponentov a služieb používaných v rôznych prvkoch systému eCall vrátane palubných systémov, bezdrôtového prenosu dát a systémov pre strediská tiesňového volania.
Okrem toho sa očakáva, že palubné zariadenia zavedené v rámci systému eCall môžu byť použité na služby, ktoré prinesú dodatočnú pridanú hodnotu, napríklad vysledovanie odcudzených vozidiel.
Systém eCall sa aktivuje automaticky, keď senzory vo vozidle zaregistrujú vážnu zrážku. Po aktivácii systém prostredníctvom európskej linky tiesňového volania 112 nadviaže telefonické spojenie s vhodnou centrálou a pošle záchrannej službe podrobné údaje vrátane času nehody, presnej polohy vozidla a smeru cesty, ktorý je dôležitý na diaľniciach a v tuneloch.
Volanie eCall možno iniciovať aj manuálne, stlačením príslušného tlačidla vo vozidle. Tento úkon môže vykonať napríklad svedok vážnej nehody.