PRAHA - Na trhu s ojazdenými autami by sa po povodniach v Česku a Nemecku mohlo objaviť okolo desať tisíc zaplavených vozidiel. Autobazáre chystajú prísnejšie kontroly pri výkupe. Vyplýva to z informácií spoločnosti Cebia a obchodníkov s ojazdenými autami.
U áut, ktoré sa pri povodniach ocitli pod vodou, je podľa odborníkov vysoká pravdepodobnosť závady či zlyhania niektorého zo systémov vrátane ABS alebo airbagov. Ak je vozidlo profesionálne pripravené na predaj napríklad výmenou sedačiek, je ťažké zaplavenie odhaliť.
Typickým príznakom je jemné bahno v skrytých častiach interiéru, pod čalúnením, koberčekmi, v konektoroch a podobne, vlhký interiér alebo charakteristický zápach.
"Akonáhle sa záplavová voda, ktorá obsahuje okrem iného veľmi jemné bahno, dostane dovnútra vozidla, najmä ku konektorom, obvodom či riadiacej jednotke, stanú sa nefunkčnými ihneď alebo veľmi skoro. To je koniec akéhokoľvek moderného vozidla," uviedol Aleš Zich zo spoločnosti Auto AZ Consulting, ktorá sa zaoberá preverovaním technického stavu motorových vozidiel pred kúpou.
Generálna riaditeľka AAA Auto Karolína Topolová očakáva, že rovnako ako po predchádzajúcich povodniach sa budú ľudia snažiť predávať zatopené autá najmä na regionálnych pobočkách, pretože majú pocit, že je tam nižšia kontrola. "Naši výkupní špecialisti sú ale dobre vyškolení, takže sú schopní tento problém odhaliť. Na každej pobočke máme špecializovaný servis s najmodernejšou diagnostikou, ktorá je schopná odhaliť závady na elektronike," dodala. Prísnejšie kontroly pre nasledujúce mesiace plánuje aj ďalší veľký bazár, ktorý odhaduje že sa objavia stovky zatopených áut.
"Pred kúpou zatopeného vozidla dôrazne varujeme, pretože dochádza nielen k poškodeniu ložísk, bŕzd, čapov a podvozkových častí riadenia, ale je veľmi pravdepodobná porucha na elektroinštalácii. Môže byť napríklad ohrozená funkcia airbagov, samovoľné vystrelenie alebo naopak ich nefunkčnosť. Ďalej porucha na elektroinštalácii môže v extrémnom prípade viesť až k úplnej neovládateľnosti auta, "uviedol riaditeľ marketingu Filip Kučera.