WASHINGTON – Americká sociálna sieť Facebook je údajne blízko dohody o kúpe navigačného systému Waze za 1 miliardu USD (769,94 milióna eur). Informovala o tom dnes agentúra DPA s odvolaním sa na správy, ktoré sa objavili v amerických a izraelských médiách.
Waze ponúka bezplatnú softvérovú GPS navigáciu pre mobilné telefóny s aktuálnymi dopravnými informáciami. Svoju činnosť odštartoval v Izraeli a jeho popularita rýchlo rastie. V súčasnosti už má zhruba 40 miliónov užívateľov na celom svete vrátane Slovenska.
Facebook počíta s tým, že po kúpe Waze zostanú jeho užívatelia dlhšie pripojení na sociálnu sieť cez mobilné telefóny, a to mu umožní zvýšiť príjmy z reklamy. Okrem toho tak Facebook získa vlastné "mapujúce" údaje, čo má veľký potenciál pre lokálne cielenú reklamu.
O pripravovanej akvizícii informovala ako prvá izraelská internetová stránka Calcalist a tiež americké noviny New York Times. O Waze sa zaujímal aj americký koncern Apple, ktorého pokusy o poskytovanie navigačných služieb majiteľom inteligentných telefónov iPhone skončili debaklom. Apple údajne stiahol svoju ponuku po tom, ako zakladatelia Waze žiadali za svoju firmu 750 miliónov USD.
Podľa údajov, ktoré zverejnil slovenský portál dsl.sk, navigačný softvér Waze je dostupný pre všetky hlavné mobilné operačné systémy okrem Windows Phone a je postavený prakticky výlučne na informáciách, ktoré pridali alebo pochádzajú od samotných užívateľov služby. Na Slovensku na prelome rokov 2009 a 2010 začínala aplikácia bez akýchkoľvek máp a mapy cestnej siete tu postupne kompletne vytvorili užívatelia. Podstatnou pridanou funkciou Waze sú dopravné informácie o aktuálnom stave premávky, ktoré systém získava z automatického vyhodnocovania údajov o pohybe a rýchlosti jednotlivých užívateľov so zapnutou aplikáciou.
To mu zároveň umožňuje ponúkať prejazdnejšie a rýchlejšie trasy. Užívatelia zároveň pridávajú a zdieľajú aj informácie o nehodách, policajných hliadkach a cenách benzínu.